Tesla Semi
Wie niet deze dagen? De aanschaf van elektrische vrachtwagens is goed voor het bedrijfsimago en de Tesla Semi is nu al een iconische truck.

Eén en één is twee. Voor de gemiddelde multinational is het aanschaffen van een paar vrachtwagens meer of minder bovendien een peulenschil. De keuze voor een Tesla Semi is dan snel gemaakt. Het is een van de spannendste trucks van het moment. Opvallend aerodynamisch en met een rijbereik van ruim 800 kilometer. Met uiteraard een volledig elektrische aandrijflijn, iets dat in het goederentransport nu nog allesbehalve gemeengoed is.

Pepsico, het moederbedrijf van onder andere Pepsi en Lay’s Chips, heeft bekend gemaakt 100 stuks van de Tesla Semi te hebben besteld. Op een vloot die bestaat uit 10.000 trekker-opleggercombinaties. Door het bedrijf wordt naarstig gezocht naar manieren om uitstoot van broeikasgassen in te perken. Tegen 2030 moet de uitstoot met minstens 20 procent zijn verminderd.

De Semi’s moeten worden ingezet voor het transport van snacks en dranken tussen productie- en distributiefaciliteiten. Ook transport naar retailers behoort tot de mogelijkheden. Zolang er maar voor gewaakt wordt dat de afstanden niet te groot worden. Welke routes precies gereden zullen worden, is onderwerp van nader onderzoek. Daarvoor heeft Pepsico de tijd. Naar verwachting begint de productie van de Tesla Semi in 2019. Het bedrag dat moet worden ingelegd bij het bestellen van een Semi is overigens verhoogd van $ 5.000 (ca. € 4.200) naar $ 20.000 (ca. € 8.500).

Welke bedrijven nog meer een Tesla Semi hebben besteld is te vinden in DIT artikel. Terzijde, Heineken gaat al geruime tijd de Amsterdamse grachten af met elektrische distributietrucks. (Via: reuters.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.