Meest kale Ampera-e uit de configurator
De Opel Ampera-e zal spoedig niet meer de enige elektrische Opel zijn. Het merk uit Rüsselsheim heeft zijn toekomstplannen kenbaar gemaakt.

Het was een aardige domper deze week. De prijs van de Opel Ampera-e gaat met een kleine zesduizend euro omhoog, zoals nu ook in de configurator op de Opel-website terug is te vinden. De auto wordt gebouwd door General Motors, het concern waar Opel geen deel meer van uitmaakt. Dat betekent dat er een einde is gekomen aan gunstige inkoopvoorwaarden. Logisch want er wordt naar verluidt geen winst gemaakt op de Opel Ampera-e en Chevrolet Bolt.

Dat heeft tot gevolg tot er met spoed wordt gewerkt aan eigen know how. Opel heeft bij monde van CEO Michael Lohscheller zijn toekomstplannen onthuld, onder de naam PACE! Samengevat moet er meer verdiend gaan worden en nieuwe technologieën met enige spoed worden uitgewerkt. Tegen 2020 moeten de kosten per auto met € 700 zijn afgenomen. Reden van de verkoop van het merk Opel was dat er te weinig wordt verdiend.

Verder blijkt dat ook Opel het voorbeeld van vele andere autofabrikanten volgt. Er wordt ingezet op elektrische aandrijving en plugin-hybrides. In 2024 moet het gehele modelaanbod geëlektrificeerd zijn. Dat betekent dat er van alle Opels ofwel een volledig elektrische variant beschikbaar is, of een plugin-hybride. Daaronder zijn de Opel Garland X PHEV en een volledig elektrische Opel Corsa. Die laatste zal op hetzelfde platform worden gebouwd als eveneens elektrische volgende generatie van de Peugeot 208 en de Citroën DS3 Crossback.

Ook komt er een global competence center. PSA werkt hier aan nieuwe technologieën. In eerste instantie zal de aandacht vooral uitgaan naar brandstofcellen, autonoom rijden en verschillende assistentiesystemen om de bestuurder werk uit handen te nemen.

Uiteindelijk zullen er slechts twee PSA-platforms zijn, te gebruiken voor een omvangrijk modelaanbod. Het CMP en EMP2-platform. Naar voorbeeld van de Volkswagen-groep, dat van plan is elektrische auto’s te bouwen op het gezamenlijke MEB-platform. Als de beide Duitse merken op st(r)oom zijn met een elektrisch aanbod, wordt het weer een aloude Opel-VW-strijd.

Beeld: de meest kale Opel Ampera-e uit de modelconfigurator


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Aanbieden is 1 leveren is 2 en dat is nu het probleem met de Ampera-e.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.