Lotus Evija
De Britse bouwer van lichtgewicht sportwagens voorziet een elektrische toekomst.

Lotus is een loei-interessant merk. De Lotus Seven is een oertype, nauwelijks gewijzigd voorlevend als Caterham en de basis van wat Donkervoort is geworden. Jarenlang was een Lotus zonder uitzondering een auto met een laag gewicht, een messcherp weggedrag en een relatief laag motorvermogen. Uitgebalanceerd.

Het lijkt allemaal wat te verdwijnen. Onder de vlag van het Chinese moederbedrijf Geely wordt het merk Lotus voorbereid op zijn 21ste-eeuwse toekomst, die eigenlijk reeds is aangebroken. Elektrische aandrijving. Een inherente eigenschap is een hoger gewicht. Een ev weegt met gemak een paar honderd kilo meer dan een auto op benzine. Het vooral afwachten wat dat betekent voor de sportwagens. Verder wordt er gefluisterd wordt dat ook Lotus aan de suv gaat en dat er een sedan van het merk kan worden verwacht. Een queeste naar een nieuwe merkidentiteit, die onvermijdelijk eindigt in winstmaximalisatie?

Duidelijk is dat iedere toekomstige Lotus naar wens kan beschikken over een elektrische aandrijflijn, dat blijkt uit een interview van het Britse blad Autocar met CEO Phil Popham. Het aanbieden van meerdere aandrijflijnen in hetzelfde model is iets dat ook merken als BMW en Mercedes gaan doen. Maar juist een sportwagenbouwer als Lotus moet niet zoeken naar een compromis, maar pure sportwagens bieden.

De Lotus Evija is de eerste elektrische en dat is gelijk een hypercar, met een streefvermogen van 1.470 kW (2.000 pk) en een gewicht van 1.680 kg. De macht van de grote getallen.

Beeld: Lotus Evija


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.