Mobiel laadstation van Freewire
Maar het is misschien niet helemaal wat je ervan verwacht had.

Het gaat nu eens niet om de aardig vertrouwd ogende snelladers die ook bij tankstations worden geplaatst. BP heeft namelijk bekend gemaakt dat het investeert in het Amerikaanse bedrijf Freewire. Dat is geen aanbieder van laadpalen, maar van mobiele laadboxen. Die zijn er om het leven makkelijker te maken. In plaats van ‘omparkeren‘, kan er volgens Freewire een conciĆ«rge worden ingezet om de laadbox bij een lege auto neer te zetten. Dat is dan wel een conciĆ«rge die de beschikking moet hebben over de autosleutels. De laadbox is eenvoudig gezegd een batterij op wielen, die op een normaal stopcontact kan worden opgeladen.

Freewire biedt mobiele laadstations aan die reguliere laadaansluitingen hebben en laden op maximaal 7,5 kW, maar er worden ook snelladers op gelijkstroom aangeboden. Met die laatste is laden met maximaal 50 kW mogelijk. De beide laadstations zijn voorzien van een batterijpakket met een capaciteit van 48 kWh. Dat maakt het op zijn zachtst gezegd tot een uitdaging om een lege Tesla weer vol te krijgen.

BP is van plan om deze snelladers te plaatsen bij verschillende tankstations in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Naar alle waarschijnlijkheid worden ze met een kabel vastgemaakt, zodat het onbeweegelijke mobiele laadstations worden. Volgens BP is dit de manier bij uitstek om te voorzien in een behoefte, zonder dat er hoge kosten worden gemaakt. Verder wordt er gespeeld met de gedachte om snelladers te plaatsen buiten de tankstations.

De vraag is evenwel of BP niet beter kan inzetten op het installeren van snelladers die onbeperkt een hoog vermogen kunnen leveren, zoals concurrerende pompstations doen. De capaciteit van de BP-stations is nogal pover. Begint elektrisch rijden eenmaal aan te trekken, dan zijn de mobiele laadstations leeg in een vloek en een zucht.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.