Lightyear One
Een investeringsronde is met goed gevolg afgesloten en een grote partij uit de autoindustrie zet haar kennis in om van de Lightyear One daadwerkelijk een kwalitatieve auto te maken.

Het concept was van meet af aan veelbelovend. De Lightyear One is een zonne-auto, maar niet zomaar eentje. Het is een luxe wagen die het met zaken als vierwielaandrijving en een rijbereik van 800 km op moet kunnen opnemen tegen Tesla. De One heeft een unique selling point. Deze auto heeft zonnepanelen. Niet een klein paneeltje dat zorgt voor stroom voor de radio en wat andere noodzakelijkheden aan boord, in plaats daarvan is het dak vol gelegd. De auto is hierdoor zowel oplaadbaar met zonne-energie, als via een regulier stopcontact.

Alleen een goed idee is niet genoeg voor een goede auto. Inmiddels heeft Lightyear een eerste investeringsronde achter de rug. In anderhalve maand is er een bedrag van in total vijf miljoen euro opgehaald. Qurein Biewenga, hoofd financiën van Lightyear meldt hierover het volgende: “Het is heel motiverend en mooi om te zien hoeveel interesse en steun we hebben gekregen over de afgelopen maanden. In een onvoorzien korte periode werd deze serie A-financieringsronde zelfs overtekend. Het beste aspect was de interesse en steun die we hebben gekregen van onze huidige en nieuwe aandeelhouders en onze kopers van Signature en Pioneer edities. Hun positieve feedback en ondersteuning is een geweldige hulpbron voor ons”.

Verder wordt er gepoogd om dit daadwerkelijk tot een andere auto maken dan de gemiddelde elektrische auto. Het concept werkt alleen als de technische uitvoering nagenoeg perfect is. De auto moet vooral erg efficiënt zijn. Des te lichter de auto, des te verder er valt te komen op zonne-energie. Daarom is er sprake van een herontwerp van het chassis, de aandrijflijn en de aerodynamica. De One krijgt een eigen zonne-elektrisch platform, waardoor de energie-efficiëntie tot drie keer hoger is dan de huidige generatie elektrische auto’s.

EDAG helpt mee aan de ontwikkeling, dat bedrijf is wereldwijd het grootste, onafhankelijke automotive engineering bureau. Het eerste prototype moet begin 2019 klaar zijn.

Beeld: Lightyear One zoals die nu bekend is


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.