peugeot 208 hybrid air
De revolutionaire hybride van Peugeot-Citroën, die niet gebruik maakt van elektriciteit maar van perslucht, komt er misschien niet. Moederbedrijf PSA kan namelijk geen geschikte ontwikkelingspartner vinden.

Het systeem gebruik perslucht om energie in op te slaan of juist te gebruiken voor de aandrijving middels een drukvat, een hydrolische pomp en een planetair tandwielstelsel. Gewone benzine- en dieselauto’s zouden met de techniek een stuk zuiniger kunnen worden, terwijl de meerkosten van de techniek lager zijn dan die van een conventionele hybride. De techniek zou vooral geschikt zijn voor kleinere auto’s, zoals de Peugeot 208, en bedrijfswagens.

Helaas is de ontwikkeling van de techniek daarentegen wel erg duur: zo’n 500 miljoen euro. Die kosten zijn te hoog voor PSA om alleen te dragen, zo goed ging het de laatste jaren immers niet met het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. Ze zijn daarom al twee jaar op zoek naar een partner om de techniek mee te ontwikkelen maar zonder resultaat, aldus AutoActu. Ze zeggen zelf nog altijd te geloven in de techniek, maar de eerder geplande introductie van een model in 2016 gaat niet gehaald worden. De toekomst van Hybrid Air hangt vooralsnog aan een zijden draadje, wat ons betreft zou het echter zonde zijn als de techniek het nooit tot het productiestatium zou schoppen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zou nieuwe mama Dongfeng hier niet willen in investeren? China heeft toch ook problemen genoeg ondertussen met vervuiling en smog, dus ook voor hen is het een welgekomen technologie…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.