Een groep Japanse onderzoekers van het Tokyo Institute of Technology en enkele onderzoeksinstituten hebben eerder dit jaar een methode ontwikkeld om accu’s op basis van lithiumion-technologie te maken die met een vast elektrolyt werken in plaats van een vloeibaar elektrolyt. De zogenaamde Solid State Lithium-ion accu’s zijn veelbelovend en grote autobouwers investeren gretig om te zorgen dat deze commercieel kunnen worden toegepast.

Een compacte elektrische auto kan in veel gevallen een prima alternatief zijn. Desondanks blijft de beperkte actieradius die elektrische auto’s momenteel kennen voor veel toepassingen een showstopper. Met name wanneer de auto een stuk ruimer bemeten moet zijn en de af te legen afstanden groter zijn, blijkt een volledig elektrische aandrijflijn veel minder of simpelweg niet geschikt. Dit alles kan veranderen wanneer de capaciteit van de accu’s een kleine revolutie doormaakt.

Vrijwel alle lithiumion-accu’s op de markt maken gebruik van twee elektrodes die zijn verbonden door een vloeibaar elektrolyt, waardoor de lithiumionen zich kunnen verplaatsen. Tijdens het gebruik migreren de lithiumionen van de ene naar de andere elektrode, een proces dat tijdens het laden wordt omgekeerd. Om een goede mobiliteit van de ionen te garanderen, is het elektrolyt vloeibaar, maar dat heeft nadelen als lekgevoeligheid.

Onderzoekers hebben een vast elektrolyt ontwikkeld door gebruik te maken van een kristallijne structuur van zwavel, fosfor, germanium en lithium, dat wel de mobiliteit van ionen mogelijk maakt, maar niet vloeibaar is. Deze superionische geleider, zoals de onderzoekers het materiaal omschrijven, zou ionen net als ‘natte’ elektrolyten kunnen geleiden. Dat moet uiteindelijk leiden tot meer eenvoudig te produceren accu’s die tegelijkertijd goedkoper en veiliger zijn.

Toyota werkt momenteel samen met het Tokyo Institute of Technology om de techniek verder te verfijnen. Doel is om tussen 2015 en 2020 de techniek gereed te maken voor massaproductie. De Solid State accu’s kunnen veel meer energie opslaan, waardoor naar verwachting een EV met een actieradius rond 1.000 kilometer mogelijk moet zijn. Tegelijkertijd investeert ook General Motors miljoenen dollars in een Japanse startup die zich volledig toelegt op de materie.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Misschien een begin van degelijke en duurzame accu’s.

Alleen ben ik benieuwd hoe goed ze te recyclen of hergebruiken zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.