Een Tesla steekt beter in elkaar dan de gemiddelde auto van een gearriveerde fabrikant.
Tesla Model 3 Performane

Ergens is het behoorlijk opmerkelijk dat het slechts tien jaar oude merk Tesla de gehele autowereld heeft opgeschud. Alle fabrikanten komen met serieuze ev’s die tot op zekere hoogte imitaties zijn van Tesla’s; grote schermen in het interieur, in enige mate zelfrijdend en eindelijk met behoorlijke accupakketten. Toegegeven, het typische exterieur dient niet direct als bron van inspiratie.

Interessanter dan uiterlijk vertoon is de technologie. Hoe steekt een Tesla nu precies in elkaar? Door Nikkei Business Publications is dat onderzocht. Men is doortastend te werk gegaan, door een Tesla Model 3 aan te schaffen en uit elkaar te halen.

De combinatie van software en bijbehorende rekeneenheden is goed gekozen. Er wordt niet voor een veelvoud aan Electronic Control Units (ECU’s) gekozen, maar slechts één supercomputer (zogezegd) die alle rekenwerk verricht. Deze computer wordt gebruikt voor zelfrijdende vaardigheden (Full Self Driving) en de aansturing van alle infotainment.

Tesla verschilt wezenlijk van de concurrentie, er wordt dus gekozen voor een enkele computer en bovendien worden veel van de componenten die worden gebruikt in eigen huis ontwikkeld. Voor andere merken is het gangbaar om onderdelen in te kopen, zodat een veelvoud aan ECU’s wordt gebruikt. Er bestaat een afhankelijkheidsrelatie met de toeleveranciers. Dit maakt dat concurrerende merken een achterstand van ongeveer zes jaar hebben, aldus de raming van Nikkei.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.