De gemiddelde autokoper kijkt allereerst welke auto’s wegenbelastingvrij (eigenlijk MRB-vrij) zijn en maakt dan de keuze uit een nog ruime selectie auto’s. En toch vindt dezelfde autokoper de regeling eigenlijk niet houdbaar en is voor het afschaffen ervan.

Dat blijkt uit een onderzoek op ons netwerk van autosites. Bijna 2000 mensen reageerden op de stelling met de vraag of het belastingvoordeel voor schone auto’s afgeschaft zou moeten worden. De helft van de respondenten was van mening dat de regeling inderdaad op de schop zou moeten.

Slechts een kwart van de respondenten zou de huidige regeling graag gecontinueerd zien. Dat is een opvallend laag percentage, want in de showroom worden duidelijk andere keuzes gemaakt. Van de verkochte auto’s in 2011 is zo’n beetje een derde BPM en MRB-vrije auto’s. De Nederlandse consument blijkt dus erg gevoelig voor fiscale stimulering, iets wat ook de BOVAG onderschrijft.

In de miljoenennota van 2011 gaan de belastingregels al op de schop. Voor de BPM bij aanschaf van nieuwe auto’s wordt de ondergrens van CO2 uitstoot per kilometer in stappen verlaagd tot 2015. Voor benzineauto’s ligt de grens nu op 110 gram CO2 per km, maar dit daalt in stappen naar 82 gram. Voor diesels is de grens nu 95 g/km, maar dit wordt vanaf de 2e helft 2012 70 gram per km.

De vrijstelling voor Motorrijtuigenbelasting blijft tot en met 2013 gehandhaafd op 110 gram CO2 per kilometer en voor diesels op 95 gram. Vanaf 2014 wordt de grens voor zowel diesels als benzine auto’s op 50 gram CO2 per km gesteld. Van het huidige wagenpark in Nederland voldoen alleen de +/- 400 volledig elektrische auto’s aan deze norm.

Ook zogenaamde plugin hybrides zoals de Opel Ampera, Toyota Prius Plugin Hybrid en de Volvo V60 Plug-in Hybrid hebben een uitstoot van 49 gram of lager, maar geen van deze auto’s is op dit moment daadwerkelijk leverbaar. De Opel Ampera is de eerste die eind 2011 bij de dealer zal verschijnen.

Motorrijtuigenbelasting vrij rijden alleen voor elite
De komende tijd verschijnen de eerste plug-in hybrides die samen met (aangekondigde) en nu al leverbare elektrische auto’s straks nog kunnen profiteren van de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting. De aanschaf zal echter een grote belemmering vormen, want de goedkoopste (volwaardige) elektrische auto is op dit moment de Nissan Leaf die een prijskaartje van 34.990 euro heeft. De Ampera is de eerste plug-in hybride die op de markt verschijnt, maar ook die heeft een fors prijskaartje van 42.900 euro. De tijd dat de prijsbewuste koper een voordelige auto kan aanschaffen die vrij is van MRB ligt straks echt achter ons.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik lees: Fabrikanten hebben nog 3 jaar om het gat in de wet te pluggen. 3 van hen kunnen zo nodig per direct leveren. Honda en PSA kunnen zo nodig binnen het jaar leveren. Kortom, huiswerk in Duitsland.
Het gat is, dat electrische energievoorraad niet meetelt als verbruik.
Een plugin is niet echt anders of duurder in fabricage dan een gewone hybride, dus gaat er netto weinig veranderen, behalve dat het a-segment marktaandeel gaat verliezen. Laten dat nu de écht zuinig rijdende auto’s zijn…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.