Opladen
Laden op momenten dat er weinig vraag is naar stroom is flink voordeliger.

Dat blijkt uit onderzoek van advies- en ingenieursbureau Movares in opdracht van ElaadNL. De kale stroomprijs van het laden van elektrische auto’s kan zo dalen met 35 tot 60 procent. De onderzoekers van Movares Energy concluderen dat Smart Charging van elektrische auto’s geschikt is voor het leveren van flexibiliteit op de elektriciteitsmarkt. De besparing kan oplopen tot 60 procent van de kale stroomprijs, dit betekent zonder belastingen en transportkosten. Dat komt neer op 2,5 cent per kilowattuur.

Movares komt tot deze conclusie uitgaande van een blijvende sterke groei van elektrische auto’s in Nederland. De onderzoekers verwachten 200.000 elektrische auto’s in 2020 en 1 miljoen in 2027. Omdat auto’s een groot deel van de tijd stil staan kunnen ze een nuttige rol spelen op de korte termijn elektriciteitsmarkten. Dan moeten ze wel gekoppeld zijn aan laadpunten die geschikt zijn voor Smart Charging.

Het is de verwachting van Movares dat rond 2027 de elektrische auto’s voor een korte periode een collectief laadvermogen kunnen vragen van meerdere gigawatts. Bovendien kunnen ze vrijwel direct meer of minder stroom vragen en zijn er geen kosten voor opstarten of afschakelen. En ten slotte is de energievraag van al die auto’s voldoende groot om een daadwerkelijke bijdrage te kunnen leveren op de elektriciteitsmarkten. Bij 1 miljoen elektrische auto’s gaat het om 2,7 miljard kWh, vergelijkbaar met 2 ½ procent van de Nederlandse elektriciteitsvraag. De mogelijkheden voor het leveren van flexibiliteit op de korte termijn elektriciteitsmarkten nemen nog verder toe als de elektrische auto’s ook stroom terug kunnen leveren aan het net.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Helaas isdat in de praktijk dat de elektra kan dalen van 21 ct naar 18ct. Dit als gevolg van de vaste componenten en energiebelasting, dus van 4,2 ct per km naar 3,6 ct per km. 0,6 ct per km is op een gemiddeld kilometrage van 20.000 een besparing van 120 euro per jaar. ik verwacht niet dat veel mensen daarvoor hun paargedrag gaan aanpassen.

Het wordt echt interessant als netbeheerders aanpassingen in hun netten moeten doen als gevolg van vergroening van de productie en als alternatief er oor kiezen om laadsturing te vergoeden. De uitsparing die de netbeheerders daarmee doen zijn fors groter en kunnen daarmee voor een flink grotere incentive voor rijders zorgen. Maar dat lijkt helaas door e-laad als gezamenlijke partij van de netbeheerders niet te zijn meegenomen.

In Duitsland wordt daar door de netbeheerders wel onderzoek naar gedaan.

En tot zover weer een onderzoek van de Open Deur Universiteit…

Als economist van opleiding begrijp ik prima dat marktwerking ideaal is om het laden van auto’s te sturen maar … Volgens mij zijn er mensen genoeg die het vinkje “smart charging” vrijwillig willen laten aanstaan. Dit kan toch poepsimpel? Gewoon een API die om de minuut de huidige elektriciteitsprijs opvraagt, en de computer kan hierop een algoritme baseren om “met 99% waarschijnlijkheid minstens 80% van de accu opgevuld te hebben tegen de volgende rit”.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.