De vervuiler betaalt als het aan één op de vijf Nederlandse jongeren ligt. Zij vinden dat aanpassingen aan infrastructuur betaald moeten worden door automobilisten die niet over willen stappen op groenere vormen van autorijden. Hierin verschillen ze van mening met 50-plussers: zij stellen dat juist de auto-industrie de portemonnee moet trekken.

Jongeren willen groen
Dit blijkt uit het onderzoek ‘De Auto van Morgen’ van AutoScout24 onder ruim 1000 Nederlanders. Van de ouderen vindt 6% dat de vervuiler moet opdraaien voor veranderingen aan de Nederlandse infrastructuur om alternatieve vervoersvormen mogelijk te maken. Op de vraag of de industrie in de buidel moet tasten, zijn de meningen juist omgekeerd: één op de tien jongeren vindt van wel, tegenover ruim een kwart van de 50-plussers. Slechts 16% van de Nederlanders wil helemaal geen investeringen doen om elektrisch rijden op grote schaal mogelijk te maken.

Range
Als het op elektrisch rijden aankomt dan zijn Nederlanders wel heel stellig over één ding: er moet minimaal 500 kilometer op één batterij gereden kunnen worden. Dan wil bijna iedereen de aankoop van een elektrische wagen overwegen.

Alternatief is niet stil
Alternatief rijden staat daarnaast voor Nederlanders niet per definitie gelijk aan geluidloos rijden. Eén op de tien Nederlanders wil het klassieke geronk van een auto niet missen en bijna de helft zegt stille auto’s een gevaar te vinden voor andere verkeersdeelnemers. Slechts een minderheid noemt de vermindering van geluidsoverlast een voordeel. Dit lijkt haaks te staan op de recente discussies over het wel of niet invoeren van 130 km/u op snelwegen, vanwege geluidsoverlast en fijnstofuitstoot.

Te weinig oplaadpunten
“Nederlanders staan zeker open voor elektrisch rijden,” zegt Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland. “Een belangrijke vraag is wel wie de noodzakelijke veranderingen gaat financieren. Zo bleek onlangs dat het aantal oplaadplekken te langzaam groeit om de toename van het aantal elektrische en hybride auto’s bij te kunnen houden. Dergelijke problemen moeten wel eerst aangepakt worden voordat de adoptie verder kan groeien. Het onderzoek laat zien dat de meningen verdeeld zijn over wie dat dan moet gaan betalen.”


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een EV gebruikt gemiddeld 190Wh/KM, maar laten we 200Wh/KM rekenen om ook lekker je airco en verwarming aan te kunnen zetten.

Dan heb je dus een accu nodig van minimaal 100kWh, waar de Tesla Model S er een van 85kWh heeft.

Nu is 100kWh straks helemaal geen probleem, geef het nog een aantal jaartjes.

Het problem is alleen wél het snelladen of überhaupt gewoon laden.

Een publiek laadpunt levert bij 3-fase spanning maximaal 11kW, een 100kWh accu daar vol laden kost dan alsnog 10 uur.

Wil je binnen 30 minuten tot 80% laden, dan heb je een laadstroom van rond de 200kW nodig. Alle huidige snelladers hebben een vermogen van 50kW, daar zou je er dus 2 uur over doen.

De enige reden waarom een Nissan Leaf in 30 minuten vol wordt geladen is het feit dat de accu slechts 24kWh groot is, maar dat zie je dan ook direct terug in de range (effectief rond de 120km).

200kW aan vermogen naar binnen duwen in een auto is bijna niet te doen. Snelladers werken allemaal op 500V, 200kW zou neer komen op 400A aan vermogen. Daar heb je kabels voor nodig die je alleen als powerlifter kan tillen.

Ja, 500km real-life bereik is prima te doen, maar het idee dat de laadtijd mee schaalt met de accu capaciteit is niet realistisch om te verwachten.

http://www.teslamotors.com/supercharger

90 kW, bestaande technologie.

@ceessss: Dat is zo, maar dat is nog steeds maar 90kW. Een Supercharger kan in theorie naar 120kW, maar dan ben je een 100kWh nog steeds ~50 minuten aan het opladen.

Wil je naar 200kW? Dan heb je een stuk dikkere kabel nodig.

Lees mijn post hier boven nog eens een keer, daar staat dat al uitgelegt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.