Immer voortdurende groei en doorlopende expansiedrift.

In Nederland is de aanwezigheid van Fastned heel behoorlijk, het thuisland heeft liefst 98 snellaadstations, in Duitsland gaat het om 15 snellaadstations en het enige snellaadstation van Groot-Brittannië is te vinden in Sunderland. Het zal geen toeval zijn dat in laatstgenoemde plaats de Nissan Leaf wordt gebouwd.

Als we kijken naar de cijfers van 2019, dan zien we dat de gemiddelde jaarlijkse inkomsten per snellaadstation uitkomen op € 60.600. De totale omzet gerelateerd aan het opladen is 4,5 miljoen euro, een plus van 178 procent in vergelijking met 2018. Logisch, aangezien het aantal ev’s in Nederland 2019 is gestegen van 47.399 auto’s in januari naar liefst 107.537 auto’s in december. Het is vaak mogelijk om met meer dan 175 kW op te laden, zodat het accupakket van iedere ev weer voldoende snel wordt gevuld. Er zijn 43.000 actieve klanten, gemiddeld neemt elk van die klanten jaarlijks 68 kilowattuur af bij Fastned. Geen enorme aantallen, maar de gemiddelde ev-rijder doet het bijladen thuis of op de bestemming. Dan is opladen een handeling waar haast niet over hoeft te worden nagedacht.

Er zijn in het voorbije jaar 29 nieuwe stations geopend en 47 nieuwe locaties verworven. Daaronder zeven nieuwe snellaadstations in Duitsland en 21 in Nederland. In Groot-Brittannië moeten in 2020 zes nieuwe locaties volgen.

Nu afwachten of 2020 het jaar van de definitieve doorbraak van Fastned in Europa wordt, of zal het toch 2021 worden vanwege de heersende onzekerheid deze dagen?

Beeld: Fastned-locatie in het Duitse Limburg an der Lahn, met Porsche Taycan


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.