Detroit Electric
Jazeker, die goedmoedige en pientere oude eend reed al in een volledig elektrische auto voordat Tesla’s Elon Musk was geboren. Haar oude koetsachtige auto is, in tegenstelling tot de Ducalli van neef Donald, namelijk gebaseerd op een échte auto: de Detroit Electric.

In de begindagen van de automobiel was het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend dat we ruim een eeuw trouw zouden blijven aan fossiele brandstoffen. Zo werd er grondig geëxperimenteerd met stoom (denk aan de Stanley Steamer) en dus ook stroom. Niet zo gek overigens, de benzinemotoren uit de eerste auto’s waren weinig verfijnd en stootte tot afschuw van het ongemotoriseerde plebs dikke rookpluimen uit. Elektromotoren maakten geen herrie, stonken niet en hoefden niet met de hand aangeslingerd.

Elektrisch koetsje

Wie naar de Detroit Electric kijkt zal het niet verbazen dat het bedrijf van oorsprong koetsen maakte. Vanaf 1908 stond deze EV bij de dealers en het model hield het tot 1939 vol. Tegen die tijd was het koetsontwerp behoorlijk verouderd en het feit dat het de eerste auto was met toepassing van gebogen glas allang vergeten.

Met een topsnelheid van 32 kilometer per uur is het bepaald geen hot hatch, maar de geadverteerde actieradius van 130 kilometer is lang niet slecht, zeker niet voor een eeuw oude auto van 2300 kg. In één test schijnt een Detroit Electric zelfs 340 kilometer op een enkele lading hebben gereden, de tijd dat het opgegeven bereik schromelijk werd overdreven waren kennelijk nog niet aangebroken.

Detroit Electric nu semi-Nederlands

In 2008 is Detroit Electric nieuw leven in geblazen, notabene deels in Nederland. Zij tonen al sinds de heropleving nieuwe versies van een geëlektrificeerde Lotus Elise, maar tot op heden lijkt de productie nog steeds niet opgestart.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.