De Olympische Spelen zijn voor Londen een kans om duurzame manieren van transport te promoten. Sponsor BMW, bijvoorbeeld, zet extra zuinige modellen in en diverse Olympische sporters worden over de speciaal afgezette rijstroken vervoerd in taxi’s op waterstof. Eén nadeel van deze taxivloot: om ze te vullen met waterstof worden ze achterop een dieseltruck 210 kilometer buiten Londen gebracht.

Tenminste drie zwarte taxi’s op waterstof worden steeds achterop een dieselende autotransporter naar South Marston wanneer de tank leeg is. Het vullen aldaar duurt drie minuten, waarna de taxi’s de afstand van 210 kilometer richting het Olympisch dorp in Londen opnieuw per truck afleggen. Op eigen kracht terugrijden zou betekenen dat de taxi’s bijna leeg zijn bij aankomst.

Burgemeester Boris Johnson bij de waterstoftaxi

Deze omslachtige vulmethode komt omdat het waterstofstation in Londen om veiligheidsredenen is afgesloten. De taxi’s zijn daarom genoodzaakt uit te wijden. Maar daarmee gaat het milieuaspect verloren en worden de voordelen van deze waterstoftaxi’s te niet gedaan. Eerder werd bekend dat een aantal bussen op waterstof niet werd toegestaan tijdens de spelen.

HyTEC, exploitant van de waterstoftaxi’s, verwacht dat er voor het einde van de Spelen een waterstoftankstation bij Heathrow Airport in West-Londen wordt geopend.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk, tijdens de Spelen zijn de waterstoftankstations gevaarlijk, maar naast het nationale vliegveld niet?

Nee hoezo? 😉 Reinste symboolpolitiek dus, op zich wel jammer. Het had natuurlijk een aanleiding moeten zijn om meer vulstations te openen.

Die engelsen zijn gewoon helemaal door geslagen en paranoïde geworden…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.