VW e-Crafter in het blauw
Hoe zit het met de dagelijkse inzetbaarheid van de elektrische bestelwagen van Volkswagen en hoe verhoudt de e-Crafter zich tot de concurrentie?

Net als er bij VW al een tijdlang wordt uitgekeken naar de ID-reeks, is het ook wachten op een normale verkrijgbaarheid van de e-Crafter. De elektrische uitvoering van de welbekende grootformaat bestelwagen Volkswagen. De productieversive van de VW e-Crafter is nu officieel gepresenteerd en daarmee zijn ook de volledige specificaties bekend geworden. Het vermogen komt uit op 100 kW (136 pk) en het koppel op 290 Nm. Deze aandrijflijn is net als het accupakket overgenomen uit de e-Golf, een opportunistische of vooral een verstandige keuze?

Het accupakket heeft een capaciteit van 36 kWh en daarmee is de bus goed voor een rijbereik van 173 km volgens de NEDC-norm. Dat lijkt bescheiden, maar volgens VW legt de gemiddelde gebruiker dagelijks tussen de zeventig en honderd kilometer af. De topsnelheid is begrensd op 90 km/u. Als het volledige laadvermogen van 1.000 kg wordt benut dan komt het verbruik uit op 21,5 kWh/100 km, dat zou een rijbereik van nog altijd 167 km moeten opleveren. Opladen gaat bij een regulier laadpunt kan met maximaal 7,2 kW, snelladen gaat via de CCS-standaard op maximaal 40 kW.

De prijs in Nederland is nog niet duidelijk, in Duitsland gaat de VW e-Crafter € 69.500 kosten.

Bussen als deze zijn ideaal voor het bezorgwezen. Niet alleen de VW e-Crafter, maar ook de Renault Master ZE en de Mercedes eSpinter. Ruime en doelmatige bussen die we binnenkort veel op de weg gaan tegenkomen en waaraan bij de ontwikkeling geen geld verkwist lijkt te zijn. Opvallend is dat steeds nogal kleine accupakketten zijn gemonteerd. De Master ZE komt aan een capaciteit van 33 kWh, de eSprinter heeft naar keuze 41 kWh of 55 kWh beschikbaar en de e-Crafter heeft dus een accupakket van 36 kWh. Dat is ook op langere bezorgroutes ruim voldoende. Maar ergens knaagt het dat er niet ruim wordt gestrooid met kilowatturen, om deze bussen zonder enig nadenken te kunnen gebruiken, niet altijd maar te hoeven opladen en ook aan een snelwegwaardige snelheid te komen. De verklaring is natuurlijk aardig eenvoudig, het accupakket behoort tot de duurste onderdelen van deze bussen. (Via: vision-mobility.de)

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Er is nog meer te zeggen over van de kleine accu pakketten: accu pakketten met een groter vermogen dagen uit tot snelweg gebruik. Echter, de capaciteit moet navenant omhoog met de luchtweerstand van deze bakstenen. Dit betekent dat de bestelwagens al snel meer dan een ton euro gaan kosten want de luchtweerstand neemt met verhoogde snelheid exponentieel toe. Dat komt ook het tweede punt bij: laadcapaciteit (in kg wel te verstaan). Een hoog accugewicht betekent minder kunnen vervoeren met dezelfde carrosserie. Op het technisch niveau waar we nu zijn is het dus alleen maar verstandig, verkoopbaar en houdbaar om niet meer accucapaciteit te monteren dan voor het grootste deel van de klanten interessant is.

De gemiddelde internationale koeriersdienst zal nog wel een tijdlang kiezen voor een Mercedes Sprinter of Fiat Ducato, met een dikke diesel, die in staat is om eindeloos op snelheden van 130 km/u of meer door te gaan. Die markt blijft bestaan. Maar wanneer een elektrische bus een groter accupakket heeft, dan is het mogelijk om die bussen af fabriek op een wat hogere maximumsnelheid af te regelen, laten we zeggen 110 km/u in plaats van het nu veel gekozen 90 km/u. Dat laatste is wel erg pover op de snelweg. Ook het laadgewicht blijft behouden. Het maximumgewicht voor een klein rijbewijs is met nulemissievoertuigen namelijk verhoogd naar 4.250 kg. Al met al lijkt het toch echt een kostenoverweging.

Overigens zijn bakwagentjes als de Streetscooter Works XL, op Transit-basis, en Fuso eCanter naar keuze wel verkrijgbaar met accupakketten met een capaciteit van 90 kWh. Vooral partijen die bestaande bussen ombouwen zetten wel in op accupakketten met een ruime capaciteit. Terwijl de traditionele industrie de boot afhoudt en door de accupakketkeuze met bussen voor een zeer specifieke doelgroep komt.

Sono Sion heeft een accu van 35Kwh voor 4000 euro, lijkt mij dat je snel kiest voor nog zo’n accupakket extra in een bestelbus voor dat geld.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.