Win!
Het Nuon Solar Team heeft met overmacht de 14e World Solar Challenge gewonnen, het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s in Australië.

Na vijf dagen racen kwam zonneauto Nuna9 vanmorgen om circa kwart voor zeven Nederlandse tijd over de finish in Adelaide. Het team deed vier dagen en ruim zes uur over de 3.000 kilometer lange race. Het is alweer de zevende keer(!) dat het Nuon Solar Team wereldkampioen zonneracen is geworden, in totaal hebben ze negen keer meegedaan.

Op de laatste racedag bouwde het Nuon Solar Team de voorsprong op de belangrijkste concurrenten – Michigan (VS), Tokai (Japan) en Punch Powertrain (België) verder uit. Red Shift (Universiteit Twente) moest nog een tijdstraf van een halfuur uitzitten en zakte daardoor weg in het eindklassement. Het was een spannende race:: “Natuurlijk waren we nerveus. Er kan altijd iets gebeuren. De zenuwen gierden bij iedereen door de keel. Maar het ging top. We tikten vandaag de maximumsnelheid van Nuna9 aan, 110 km per uur. En dat alles op de kracht van de zon, geweldig!”

Geslaagde inhaalacties
Het Nuon Solar Team begon afgelopen zondag de race op de vierde plaats, na een uitstekende kwalificatie op zaterdag. Coureur Emma Vercoulen zette met 2:14 een toptijd neer op het circuit van Hidden Valley in Darwin, achter de Belgen van het Punch Powertrain Solar Team. Al tijdens de eerste racedag kwam het team vervolgens na een aantal geslaagde inhaalacties aan kop, op korte afstand gevolgd door de eeuwige Japanse rivaal Tokai.

Pech onderweg
Een afgebroken onderdeel van de wielophanging zorgde op de tweede racedag voor spannende momenten. Coureur Sharon van Luik: “Ik schrok van een knal, en dacht aan een klapband. Ik baalde dat ik naar de kant moest, want Tokai haalde ons daardoor weer in. Gelukkig wisten de jongens van de support crew het probleem ontzettend snel te verhelpen, en konden we na tien minuten al weer verder.” Kort na de pitstop pakte het Nuon Solar Team opnieuw de kop, ten koste van de Japanners.

Wind en wolken
De derde en vierde racedag bleken beslissend, toen het weer in de Australische outback omsloeg: donkere wolken, harde wind en zelfs regen zetten de toon. Juist in deze omstandigheden liep het Nuon Solar Team uit naar een voorsprong van twee uur op de voorlaatste dag. Aerodynamicus Jasper Hemmes: “Omdat Nuna zo licht en gestroomlijnd is, konden we ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken. We werden als het ware vooruit gezogen door de wind, dankzij ons aerodynamische ontwerp.” Strateeg Stijn Burger vult aan: “Dankzij goede informatie van ons meteo-team konden we bovendien de gaten in het wolkendek vinden, zodat we zoveel mogelijk zon opvingen.” In de zon werd er langzaam gereden, om zoveel mogelijk energie op te wekken. In de schaduw van de wolken ging men vervolgens sneller rijden, om zsm weer naar de zon te rijden.

Grenzen verleggen
De organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge scherpt elke editie de spelregels van de zonnerace aan. Hierdoor worden de deelnemers maximaal uitgedaagd, maar de gemiddelde snelheid gaat er ook door omlaag. Zo haalde Nuna9 in Australië een gemiddelde snelheid van zo’n 81 tot 82 km per uur. Niet eerder deed het Nuon Solar Team zo lang over de zonnerace. Twee jaar geleden versloeg het Nuon Solar Team concurrent Twente met 8 minuten: een minimaal verschil op een race van 3.000 kilometer. Toen lag de gemiddelde snelheid van het Nuon Solar Team nog op 91,75 km per uur.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.