Het aantal waterstoftankstations wordt de komende twee jaar uitgebreid. Staatssecretaris Wilma Mansveld gelooft namelijk in de brandstof en wil Nederland alvast voorbereiden.

In Rotterdam wordt rond de jaarwisseling een nieuw openbaar waterstoftankstation gerealiseerd dat geschikt is voor bussen en personenauto’s. Daarnaast is er een nieuw station in Helmond op de Automotive Campus NL in voorbereiding en zijn er concrete plannen om bestaande waterstoftankstations in Amsterdam en Arnhem op te waarderen en technisch geschikt te maken voor de nieuwste generatie voertuigen.

Mansveld:

“We staan aan de vooravond van de introductie van rijden op waterstof in Nederland. Bij autofabrikanten zoals Hyundai, Toyota, Daimler en Honda zullen de komende tijd – voor de Nederlandse markt – de eerste auto’s van de band rollen die kunnen rijden op waterstof. Daarom moeten we ons land klaar stomen voor deze schone en duurzame voertuigen. De overheid en marktpartijen zijn hier samen aan zet: de overheid voor het creëren van begrijpelijke, aantrekkelijke en veilige randvoorwaarden en het bedrijfsleven voor het leveren van duurzame innovatieve concepten en technologieën.”

Kennis en ervaring opdoen

Om de marktintroductie van brandstofcelvoertuigen mogelijk te maken gaan het rijk, koplopers uit gas- en auto-industrie en decentrale overheden de komende paar jaar kennis en ervaring opdoen met waterstofprojecten zoals de aanleg van waterstoftankstations.

Het doel is om meer te weten te komen over veiligheid, vergunningverlening en fiscaliteit.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gaan we hier nu nog steeds op in zetten? Serieus, waarom?

Rendement technisch gezien is waterstof inferieur aan een BEV (battery powered vehicle). Een brandstofcel haal een rendement van 50% waar een Li-Ion accu zo’n 97% haalt.

Dan moet je het waterstof nog verkrijgen en transporteren waardoor je op een totaal rendement van 25% komt.

Dan kan je beter je benzine verstoken waar je een rendement van zo’n 30% hebt met de nieuwe motoren.

Verder maakt dit je wéér afhankelijk van een (r)overheid die weer accijns op waterstof kan heffen waar dat bij electriciteit bijna onmogelijk is.

@widodh: Het rendemenet is misschien lager dan bij de verbranding van fossiele brandstoffen maar het belangrijkste voordeel is, dat waterstof wel eindeloos geproduceerd kan worden.

Een ander belangrijk pluspunt tov EV’s is dat we niet afhankelijk zijn van lithium en dat het gewoon getankt kan worden. (ideaal voor de zuid-frankrijk-gangers dus)

Verder zou het natuurlijk ook een idee kunnen zijn om een brandstofcel toe te voegen aan een EV om als een soort range-extender te gebruiken

@melkkoe: Het laatste punt kan ik me in vinden, maar de rest niet.

We hebben namelijk niet te maken met een olie tekort, maar een energie tekort.

We verbruiken aan alle kanten maar meer en meer energie en moeten de rendementen die we halen dan ook omhoog krikken.

Enkel naar het gemak van snel tanken kijken is niet wat je moet doen, want dat is hele korte termijn.

Daarnaast kan je lithium uit oude accu’s gewoon weer hergebruiken nadat het “schoon gemaakt” is.

@widodh: Energie-tekort is ook onzin volgens mij. Wat is er mis met kern-energie behalve wat radio-actieve rommel? Verder worden alle apparaten ook steeds energiezuiniger. Dat er steeds meer energie gebruikt wordt, komt gewoon door de bevolkingsgroei

@widodh: Om onze toekomstige mobiliteitsbehoefte goed te kunnen vormgeven zullen we volgens mij echt meerdere brandstoffen moeten gebruiken. Iets wat we nu ook al doen.

Ja het rendementverlies is groter bij waterstaf dan bij gebruik van Li-Ion accu’s. Echter we hebben ook nog zoiets als het vrachtvervoer. Als hier waterstof voor gebruikt kan worden ipv diesel om hier lange afstanden mogelijk te maken moeten we deze ontwikkeling niet tegenhouden. Dit zal de luchtkwaliteit alleen maar ten goede komen.

Ik ben het wel met je eens dat voor het gebruik in personenautos ingezet moet gaan worden op BEV en wellicht in verbetering van de accu technieken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.