De Volkswagen Groep maakt voorlopig geen werk van aandrijflijnen die functioneren op waterstof.
Audi e-tron Sportback

De komende jaren staan in het teken van perfectionering van traditionele, om niet te zeggen ouderwetse aandrijflijnen die werken op benzine en diesel. Ook komen er veel elektrische auto’s, vooral Volkswagen heeft grootse beloftes gedaan.

Het wachten is op de brandstofcel als alternatieve vorm van aandrijving. Volgens J├╝rgen Jablonksi, hoofd ontwikkeling brandstofcellen bij Audi en VW, begint serieproductie pas rond 2030. Dat betekent niet dat er nu geen enkele activiteit is. Een luxe suv van Audi met een brandstofcel, mag in 2022 of 2023 worden verwacht. Het gaat om productie in een kleine serie. De auto zal concurreren met een BMW X5 met een brandstofcel.

Door de Volkswagen Groep wordt gestreefd naar een brede toepassing van de brandstofcel. Veelsoortige vervoersvormen moeten gebruik gaan maken van brandstofcellen, zoals vrachtwagens, bussen, treinen, schepen, vliegtuigen en vanzelfsprekend personenwagens. Ook huishoudens zouden gebaat zijn bij een brandstofcel. Een jaarproductie van 100.000 brandstofcellen wordt haalbaar geacht en is noodzakelijk om geld te verdienen aan deze techniek.

De merken die wel waterstofaangedreven auto’s leveren lijkt het momenteel niet te doen om de inkomsten, maar om de acceptatie van de alternatieve brandstof en ontwikkeling van de techniek. (Via: auto-medienportal.net)

Beeld: Audi e-tron Sportback, een elektrische Audi


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.