Of toch op zijn minst om te produceren. Niks staat de keuze voor elektrische auto’s in de weg.

Het hangt zonder twijfel samen met de barrière van 100 dollar per kilowattuur, die op punt van breken staat, en met de stijgende productieaantallen. Elektrische auto’s worden goedkoper.

Een onderzoek van Bloomberg, in opdracht van Transport & Environment toont aan dat het de goede kant opgaat. Waar elektrische sedans uit het C-segment en D-segment in 2026 evenveel kosten om te produceren als vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotoren, geldt dit voor elektrische auto’s uit het B-segment vanaf 2027. Bestelwagens met elektrische aandrijving zijn in 2026 goedkoper om te bouwen dan busjes op diesel. Dit wordt veroorzaakt door dalende accukosten en een nieuwe manier van auto-ontwerp met gestandaardiseerde platforms.

De aanschafprijzen zullen in enige mate dalen en alsnog is het noodzakelijk om te zorgen voor strenge uitstootnormen en een versnelde plaatsing van laadpunten. Nu is de laadinfrastructuur in sommige landen ronduit matig. Uit het onderzoek blijkt dat wanneer het aan de markt wordt overgelaten, elektrische auto’s niet meer dan 85 % marktaandeel weten te bereiken. Er wordt voor gepleit om vanaf 2035 binnen de Europese Unie slechts auto’s te verkopen met uitstootvrije aandrijflijnen.

Beeld: Hyundai Ioniq Electric


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.