Woods Dual Power
Nee, feitelijk is de Woods Dual Power niet de eerste plug-in hybride ter wereld, maar het Amerikaanse bedrijf had de integratie van een elektromotor in een conventionele aandrijflijn wel goed uitgedacht.

Al in 1901 ontwikkelt Ferdinand Porsche voor Lohner een eerste hybride met elektromotoren in alle vier de wielen (wat het ook de eerste auto met vierwielaandrijving maakt) en een benzinemotor die via een generator elektriciteit opwekt voor de elektromotoren. In de begindagen van de automobiel wordt sowieso nog veel geëxperimenteerd, het is nog allesbehalve zeker dat benzine dé brandstof zal worden die de komende eeuw overheersend zal worden. In die tijd zijn elektrische auto’s populair, zoals de Detroit Electric, maar kun je ook auto’s tegenkomen die door stoom (zonder r dus) worden aangedreven.

Rond 1915 wordt duidelijk dat benzine het gaat winnen van elektriciteit en stoom en komen fabrikanten van elektrische auto’s in moeilijkheden. Een van die bedrijven is Woods Motor Vehicle. In een poging de consument voor zich te winnen, ontwikkelen ze een auto met zowel een benzine- als een elektromotor. Het idee hiervoor komt van de uitvinder Roland S. Fend die in 1915 een patent indient voor een auto met een elektromotor tussen de benzinemotor en de aangedreven as.

Woods Dual Power

Hybride aandrijflijn
Woods monteerde een 14-pk sterke 1100cc viercilinder in de Dual Power met direct daarachter gemondteerd een 48-volt ‘dynamotor’ van General Electric. Deze was goed voor zo’n 5 à 6 pk. De Woods Dual Power heeft geen versnellingsbak, de krukas van de benzinemotor, de as van de elektromotor en de aandrijfas die naar de achterwielen lopen zijn direct met elkaar verbonden. Wel zit er tussen de elektromotor en de benzinemotor een magnetisch bediende koppeling. Voor de achteras bevindt zich een accupakket met 24 cellen van Exide.

De bediening van de Woods Dual Power is simpel en doeltreffend. De auto heeft geen startmotor dus wegrijden doe je elektrisch, door de grote hendel op het stuur te verstellen. Verschuif je vervolgens ook de kleine hendel, dan activeert de magnetische koppeling en begint ook de benzinemotor te lopen. Enkel op elektriciteit haalt de Dual Power een snelheid van zo’n 25 kilometer per uur, schakel je de benzinemotor bij, dan is een topsnelheid van 56 kilometer per uur mogelijk.

Woods Dual Power

Regeneratief remmen
Remmen kan op twee manieren. Als je vaart wilde minderen, kun je met de grote hendel de stroomtoevoer naar de elektromotor afsluiten. In plaats daarvan werkt de elektromotor dan als generator, waardoor de auto afremt en de accu’s worden bijgeladen. Ook bij het rijden op lagere snelheden is het mogelijk de accu’s onderweg bij te laden met de benzinemotor. Wil je sneller afremmen, dan kun je het rempedaal gebruiken. Bij half indrukken sluit deze de gasklep van de branstofmotor en wordt de motor ontkoppeld. De elektromotor wordt vervolgens gebruikt om energie op te wekken en de auto af te remmen. Pas bij het volledig indrukken van het rempedaal, worden de mechanische remmen van de Dual Power geactiveerd. Een brandstofverbruik van slechts 5.9 liter per 100 kilometer, destijds een enorme prestatie, behoorde tot de mogelijkheden.

Vrijwel uitgestorven
Een succes wordt de Woods Dual Power niet, wat vooral te danken is aan zijn prijs van 2.650 dollar, destijds vier keer zoveel als een Ford Model T. En hoewel de Woods Dual Power veel sneller was dan elektrische auto’s uit die tijd, haalde zo’n T-Fordje makkelijk 10 tot 15 km/u meer. Hoeveel Dual Powers er precies zijn gebouwd, is niet bekend, maar er zijn waarschijnlijk maar vier exemplaren die de tand des tijds hebben doorstaan. Gelukkig staat één ervan in het Louwman Museum in Den Haag, dus je kunt deze wonderlijke pionier met eigen ogen gaan bekijken.

Woods Dual Power

Via o.a. Hemmings Daily. Met dank aan Louwman Museum voor de foto’s.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk ding. Ik ben niet te vinden voor retro, maar hiervan zouden ze een moderne versie mogen maken. En moderne techniek doet het geen oneer aan…

Ach….. Is nog steeds sneller dan een prius……

Toen was het ook geen succes, nu ook niet. Want subsidies…

Donald Duck auto, zegt genoeg.

Ziet er beter uit dan de huidige phevs

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.