Nederlanders zijn enthousiast over elektrisch rijden. Zes van de tien vindt dat er meer elektrische auto’s op onze wegen moeten rijden, en vier van de tien overweegt in de toekomst zelf elektrisch te rijden. Echter, de overstap blijft moeilijk.

Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction. Opdrachtgevers van het onderzoek, Natuur & Milieu en Milieudefensie, geven vandaag het startsein voor Project A15: de eerste duurzame snelweg ter wereld waar elektrische auto’s op zon en wind rijden. Ze doen dit met een gigantische video mapping op het grootste gebouw van Nederland, ‘De Rotterdam’. Vanuit heel Rotterdam-Noord is de liveshow te zien. Nooit eerder is zo’n grote videoprojectie in Europa vertoond.

Project A15 heeft tot doel om in 2015 40.000 mensen in 3.500 elektrische deelauto’s te laten rijden, op stroom afkomstig van windmolens en zonnepanelen uit het gebied rondom de A15. Dit project is een initiatief van Natuur & Milieu en Milieudefensie, mogelijk gemaakt door de Postcode Loterij.

Een breed publiek voelt zich aangesproken door Project A15, blijkt uit het onderzoek van Motivaction. Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders geeft het rapportcijfer 7 of hoger aan het project. Mensen vinden zelf stroom opwekken op het eigen dak het meest interessante aanbod van het project (35%), en 27% heeft interesse in deelnemen in een coöperatie voor zonnestroom; 23% heeft interesse in het kopen van een elektrische auto en 20% in deelnemen in een coöperatie voor windenergie.

Brandstofkosten en milieu stimuleren elektrisch rijden

Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat lage brandstofkosten en het milieu de belangrijkste redenen voor rijbewijsbezitters zijn om elektrisch rijden te overwegen. Driekwart van hen hoopt geld te besparen op tanken en tweederde wil bijdragen aan schonere lucht. ‘We zijn blij te zien dat het milieu zo’n belangrijke reden is om voor elektrisch te kiezen,’ aldus Hans Berkhuizen, directeur van Milieudefensie. ‘Het rijden op groene stroom, opgewekt langs de A15, sluit goed bij die behoefte aan. Zo wordt elektrisch rijden nog milieuvriendelijker.’

Aanschafkosten belangrijkste drempel

Hoge aanschafkosten (56%) en geen lange afstanden kunnen rijden, zoals op vakantie (32%) zijn de belangrijkste redenen waarom men nog niet elektrisch rijdt. 29% wacht tot elektrisch rijden goedkoper wordt. Slechts 16% is bang om te stranden. ‘Een gemiddelde elektrische auto rijdt 120 kilometer op een volle tank. De gemiddelde rit in Nederland is 16,7 kilometer. Nederland is ideaal voor elektrisch rijden,’ zegt Tjerk Wagenaar, directeur van Natuur & Milieu.

Kans voor zakelijke deelauto

Bedrijven die een deelauto ter beschikking stellen, kunnen het autoverkeer fors verminderen. Bijna een derde van de zakelijke rijders die met hun eigen auto naar het werk gaan, laat die auto graag thuis als er een deelauto op de zaak is.

5% van de Nederlanders met een rijbewijs wil wel in een deelauto rijden via een aanbieder. Omgerekend naar het A15 gebied (waar 15% van de Nederlandse bevolking woont) zijn dit bijna 100.000 mensen. ‘De ambitie van Project A15 om 40.000 mensen in een deelauto te laten rijden is ambitieus, en ook realistisch,’ zegt Tjerk Wagenaar. ‘Zeker als je in ogenschouw neemt dat nog eens eenvijfde van de mensen een deelauto misschien een optie vindt. Andere onderzoeken laten zien dat deelauto’s geliefder zijn als mensen er meer over weten. Daarom doen we dit project A15 ook: om mensen te informeren, verleiden en laten kennismaken met elektrische deelauto’s. ‘

Over het onderzoek

In opdracht van Natuur & Milieu en Milieudefensie nam onderzoeksbureau Motivaction een enquête af onder 736 Nederlanders tussen 31 oktober en 6 november 2013. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 75 jaar. Voor de dataverzameling is gebruik gemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction waar ongeveer 70.000 Nederlanders lid van zijn.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoe lang is de EV er nu écht in NL? Hoe lang zijn de echte modellen er nu?

De Leaf, Zoe, Model S, Volt/Ampera, V60 en Outlander zijn er wisselend per model pas maximaal 2 jaar.

Het duurt even, ook moet de uitrol van laadpalen nog steeds beter.

Het blijft een kip-ei situatie, maar je kan nu niet stellen dat het slecht gaat. Zoiets als dit heeft veel tijd nodig en mensen met een langere visie dan morgen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.