Nissan heeft hun ZEOD RC onthuld – volgens eigen zeggen ’s werelds snelste elektrisch aangedreven raceauto, met een topsnelheid van meer dan 300 km/uur. De Nissan ZEOD RC neemt in 2014 vanuit ‘Garage 56’ deel aan de 24-uursrace van Le Mans.

De Automobile Club de l’Ouest (ACO) heeft Nissan uitgenodigd om in 2014 vanuit ‘Garage 56’ deel te nemen aan de 24-uursrace van Le Mans. ‘Garage 56‘ is door de organisatie van de race gereserveerd voor experimentele, innovatieve auto’s, waar de Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car) prima bij past.

Nissan test in de aanloop naar de race van volgend jaar diverse versies van een nieuwe elektrische aandrijflijn. Nissan beoogt een terugkeer in de LMP1-klasse van de endurance race en richt zich uiteindelijk op de overall winst in ’s werelds meest prestigieuze endurance race.

De elektrisch aangedreven Nissan ZEOD RC wordt pas volgend jaar ingezet op Le Mans, maar Nissan startte vandaag een uniek aspect van het ontwikkelingsprogramma: racefans krijgen nu al de kans om de auto te zien op het terrein van het circuit van Le Mans. Nissan wil vervolgens alle stappen van de ontwikkeling van de ZEOD RC delen met racefans over de gehele wereld via hun YouTube kanaal. Andy Palmer, Executive Vice President en lid van de directie van Nissan Motor Company Limited:

De Nissan ZEOD RC biedt ons toegang tot de zwaarste endurancerace ter wereld, waar we met deze auto als mobiele testbank het potentieel van de aandrijflijn van onze geplande LMP1-auto verder kunnen ontwikkelen.

De Nissan ZEOD RC is een logische ontwikkeling die volgt op de Nissan LEAF en de LEAF RC. De technologie die we met het ZEOD RC-programma ontwikkelen, kan Nissan later weer toepassen in innovaties voor Nissans straatauto’s. Wij grijpen graag de gelegenheid aan om de kennis die wij hebben opgedaan met de ontwikkeling van accutechnologie in de praktijk te brengen in ’s werelds oudste, zwaarste en belangrijkste endurancerace.

Het ZEOD RC-programma dient ook om nieuwe technologie te ontwikkelen en te onderzoeken hoe we die kunnen toepassen in een toekomstige LMP1-auto waarmee we willen terugkeren in de 24-uursrace van Le Mans. We onderzoeken diverse opties. De optie Zero Emission on Demand – die de coureur de keuze biedt uit elektrische aandrijving en aandrijving door middel van de benzinemotor – is de richting waarin auto’s voor de openbare weg worden ontwikkeld. Daarom testen we die aandrijvingsvorm naast volledig elektrische aandrijving en andere nieuwe technieken die we ontwikkelen.

Aangezien geen enkele andere fabrikant elektrische aandrijving toepast in de endurance racerij, voorziet deze innovatie ons van veel informatie waarmee we potentiële aandrijflijnen voor toekomstige sportauto’s kunnen evalueren. Daarmee hebben we een voorsprong. Bovendien kunnen we ons verder ontwikkelen als de leider in emissievrije technologie voor de weg.

“Elektrificatie” van de raceauto van de toekomst

De ontwikkeling van de Nissan ZEOD RC is een officieel Nissan/Nismo-fabrieksprogramma. Het ontwikkelingsteam staat onder leiding van Ben Bowlby, die de Nissan ZEOD RC heeft ontworpen. Bowlby is Director of Motorsport Innovation en was in 2012 betrokken bij de Nissan DeltaWing. Hoewel de huidige batterijtechnologie niet de opslagcapaciteit biedt om met een volledig elektrisch aangedreven Le Mans-prototype te racen, gelooft Bowlby dat de ontwikkeling van de auto een belangrijke stap is in de “elektrificatie” van de raceauto van de toekomst.

Nissan is toonaangevend op het gebied van elektrische aandrijving voor auto’s voor de openbare weg; nu willen we de kennis toepassen bij de ontwikkeling van de nieuwe raceauto. Het ontwikkelen van een auto als deze geeft ons een prachtige kans om effectieve aandrijfopties voor straatauto’s te ontwikkelen en te testen. De komende twaalf maanden gaan we diverse aandrijfopties testen in een uitgebreid programma. We hebben veel opties te overwegen en te testen. Het ontwikkelingsprogramma is onderdeel van een langetermijnplan: in samenwerking met de ACO een systeem en regels ontwikkelen voor dit soort technologie, op basis waarvan racen op het hoogste niveau van de sport mogelijk is. De komende maanden steken we veel tijd in overleg met de ACO, over hoe we de “elektrificatie” van de regels aanpakken en over de juiste technologie.

“Garage 56”

Ons designteam dat het Nissan ZEOD RC-programma uitvoert, is sterk gefocust op de aerodynamische efficiëntie, die niet alleen extreme prestaties mogelijk maakt, maar ook een hoge mate van energie-efficiëntie – het doel van alle autofabrikanten. Garage 56 is een gedurfd initiatief van de ACO om innovatie de ruimte te geven en om onbeproefde componenten en systemen te testen voor gebruik in toekomstige raceauto’s. De ACO is daarmee de vooruitstrevendste organisator in de hedendaagse autosport.

Michelin ontwikkelt met Nissan de banden voor de nieuwe prototypes. Nissan werkte voor de Nissan DeltaWing ook al met de in Clermont-Ferrand gevestigde bandenfabrikant. Die heeft een benijdenswaardige staat van dienst in de 24-uursrace van Le Mans: in elke van de afgelopen vijftien races reed de overall-winnaar op Michelin-banden.

De Nissan ZEOD RC maakt deze zomer zijn testdebuut. Nissans deelname aan Le Mans 2013 richt zich nog op de overwinning in de LMP2-klasse, waarin vijftien van de 22 inschrijvingen worden aangedreven door een Nissan-motor. In de eerste races van het FIA World Endurance Championship 2013 domineerde Nissan zijn klasse, met overwinningen op Silverstone en Spa-Francorchamps.

Ook zo benieuwd naar het nieuwe racemonster? Bekijk HIER de video.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.