De Leaf is de eerste massageproduceerde EV van deze tijd en het wordt nu duidelijk welk voordeel dat heeft gehad. Het ‘first mover advantage’ heeft ervoor gezorgd dat Nissan nog dit jaar de 20.000ste Leaf kan afleveren.

De vijfdeurs auto met een actieradius van 160 km mag zich dus ook logischerwijs marktleider noemen op het gebied van elektrische auto’s. Bij de concurrentie duurde het wat langer voordat ze werden bevangen met de EV-koorts, dus kon Nissan vrijwel ongestoord haar gang gaan met het veroveren van marktaandeel. Inmiddels zijn zowel grote spelers als GM en kleinere bedrijven als Tesla bezig met betaalbare EV’s.

Nissan had echter wel gehopt meer Leaf’s te verkopen dan nu het geval is, maar het merk kreeg te kampen met productieproblemen door de aardbeving in Japan. Toch is de de verkoop weer aan het aantrekken in de laatste maanden van het jaar. “In juli noteerde Nissan nog 10.100 verkochte LEAFs in zijn boeken. Medio november passeerde Nissan al de 17.000 stuks en nu december aanbreekt, komt de 20.000ste verkochte LEAF in beeld,” aldus Ghosn.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.