Nissan Bladeglider
Het prototype is verder doorontwikkeld door de Japanners.

Nissan heeft de BladeGlider doorontwikkeld tot een volledig functioneel en rijdend prototype. Twee exemplaren zijn onthuld in het olympisch park in Rio de Janeiro. De elektrisch aangedreven BladeGliders blijven tijdens de Olympische Spelen in Rio. Eén daarvan zal worden ingezet voor demoritten met vips.

Het onderstel van het prototype bevat een kleine spoorbreedte voor en een grotere achter. Een opzet die een lage luchtweerstand en meer stabiliteit oplevert. Er is geen dak, maar een geïntegreerde rolkooi moet dezelfde veiligheid garanderen zoals bij een dichte coupé. Vanaf het stuur zijn alle functies en systemen te bedienen. Een centrale display toont de snelheid, de status van de batterij, de regeneratiemodus en het geleverde koppel. Camera’s dienen als alternatief voor buitenspiegels. De bestuurder zit in het midden, iets vóór de passagiers achterin. Die moeten daardoor meer beenruimte hebben. De stoelen met vierpuntsgordels zijn bekleed met een combinatie van stof en een coating van epoxyhars.

De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering. De topsnelheid ligt boven de 190 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur is gedaan in minder dan vijf seconden. Elk achterwiel wordt aangedreven door een elektromotor van 130 kW. De aandrijflijn is voorzien van torque vectoring, dat de aandrijfkrachten naar de achterwielen afzonderlijk reguleert. Een lithium-ion-batterij van 220 kW levert de energie.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.