Nissan Leaf
Madrid wordt straks overspoelt met de Nissan Leaf als taxi.

De Japanse autofabrikant heeft een deal gesloten met de Spaanse taximaatschappij La Ciudad del Taxi. Nissan levert 110 Nissan Leaf’s 30 kWh aan de vloot. De samenwerking werkt aangekondigd tijdens de Madrid Motor Show. Met deze deal overtreft La Ciudad del Taxi de samenwerking tussen Nissan en vervoersbedrijf Connexxion. Het afgelopen jaar leasde het bedrijf 100 Nissan e-NV200’s en Leaf’s.

Eerder werd al bekend dat ook Budapest aan de elektrische taxi gaat toegeven. De Hongaarse hoofdstad sloot een deal met Nissan voor 65 Leaf’s. Met 220.000 exemplaren is de Nissan Leaf momenteel de best verkochte elektrische auto op de markt. Het model van Nissan kreeg in september 2015 nog een update middels een 30 kWh accupakket.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hopelijk zullen veel Nederlandse steden volgen!

Hoop wel dat Nissan de problemen met dagelijks en veelvuldig chademo snelladen heeft opgelost. Tokyo was de eerste stad met een grote vloot aan leaf taxi’s (vorige generatie) maar daar degradeerde de batterijen door het snelladen bizar snel. Tot 50% in 1 jaar tijd.

@pramm: Dat zou verholpen kunnen worden (voor de gebruiker) als er voor batterijhuur wordt gekozen. Nissan biedt beide vormen aan. Als de accu inderdaad tot 50% is gedegradeerd dan zal Nissan genoodzaakt zijn om een nieuwe accu in te zetten. Dit doen ze overigens nu ook als de accu onder een bepaald niveau presteert!

@stekker: met batterijhuuros je het probleem niet op, je hanteert alleen een ander verdienmodel, Renault levert in Nederland de Zoƫ met batterijhuur en snelle maarmogelijkheid. De huurprijs is afhankelijk van t aantal km dat je jaarlijks rijdt (en ik weet dat er destijds plannen waren om ook per keer snelladen extra huur te vragen vanwege de degradatie).

Het probleem los je op met een grotere batterij en beter batterij management. Door de grotere batterij hoef je deze niet dagelijks 100% vol te laden (wat beter is voor de cellen), en rijdt je hem niet zeer frequent onder de 20%. Daarnaast zal je vaker snelladen binnen deze optimale range, in plaats van snelladen starten met een te lege batterij, of te ver vol willen doorladen.

@pramm: volledig mee eens

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.