Nissan heeft een systeem getest dat bedrijven in staat stelt te besparen op hun energierekeningen door gebruik te maken van de accu’s in LEAF leaseauto’s.

“Vehicle-To-Building” kan maximaal zes LEAF’s aan de groepenkast van een kantoorgebouw koppelen. Laden verloopt gefaseerd gedurende de dag zodat tijdens piekuren, wanneer de elektriciteit het duurst is, het gebouw energie van de auto’s trekt. Op momenten dat de elektriciteit goedkoper is, worden de EV’s weer geladen. Hierdoor zorgt het systeem dat de LEAF’s weer volledig geladen zijn tegen het eind van de werkdag en de werknemers naar huis kunnen.

Het “Vehicle-to-Building” systeem is sinds juli operationeel in het Nissan Advanced Technology Center in Atsugi City, Japan. Het gebouw genoot een reductie van 25,6 kW tijdens piekuren door de laadtijd van EV’s te regelen, zonder nadelige gevolgen voor de werknemers of auto’s zelf. Het resultaat is een daling in het energieverbruik van ongeveer 2,5 procent tijdens piekuren, waarmee bijna 500.000 Yen (ruim 3.500 euro) per jaar op de energierekening kan worden bespaard.

Nissan is van plan het “Vehicle-to-Building” systeem verder te testen en af te stellen ten behoeve van het “LEAF-to-Home” systeem. Met dit laatste systeem wordt een onafgebroken stroom elektriciteit van de LEAF accu’s naar een woonhuis geleid. Hiermee worden LEAF-eigenaren aangespoord om hun auto ’s nachts te laden, wanneer er weinig vraag is, of met zonnepanelen. Dit helpt om de energiebehoefte in evenwicht te houden en is een goede noodoplossing als de stroom uitvalt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.