Europese steden gaan door een stille revolutie nu steeds meer taxibedrijven overschakelen van de traditionele dieselaangedreven taxi’s naar de emissievrije, geruisloze Nissan LEAF.

’s Werelds best verkochte EV is op weg om de favoriet van taxichauffeurs te worden; goedkoper om te rijden en aangedreven door de wens om de luchtvervuiling in stadscentra te reduceren. LEAF taxi’s rijden rond in Nederland, Zwitserland, Duitsland, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hier zullen zich meerdere landen bij aansluiten.

Eén van de sterkste voorstanders van de Nissan LEAF als taxi is Taxi-E uit Amsterdam. Met een vloot van 13 LEAF’s hebben de chauffeurs al meer dan 700.000 kilometer afgelegd, meer dan de afstand tussen de aarde en de maan. De auto’s worden twee tot drie keer per dag snelgeladen met (naar eigen zeggen) 100 procent groene energie, zodat zij altijd klaar staan voor passagiers. Eén van de ondernemers achter Taxi-E, Ruud Zandvliet, zei: “Amsterdam heeft ongeveer 3.000 taxi’s, dus hoewel onze vloot helpt de uitstoot te verlagen, is er overduidelijk ruimte om dit nog verder te verlagen.”

Zurich, de grootste stad in Zwitserland, heeft binnenkort een vloot van elektrische Nissan LEAF taxi’s die mensen door de stad vervoert. Later dit jaar zullen tien LEAF’s op weg gaan, ondersteund door een netwerk van snelladers, als onderdeel van stadsplannen om 15 procent van de taxivloot te elektrificeren voor 2015. Omdat de batterij tot 80% wordt geladen in 30 minuten en klanten op hun bestemming aankomen met nog redelijk volle batterijen, zal de gemiddelde laadpauze slechts 15 minuten zijn.

De Nissan LEAF is ook een hit onder Europese taxihouders, voor wie onderhoudskosten, brandstofkosten en onderhoudstijd cruciaal zijn met betrekking tot hun succes. Dit toenemende aantal EV-voorstanders laten collega’s de voordelen zien van de overgang van diesel naar elektrisch. In het Verenigd Koninkrijk rijdt Phoenix Taxis een LEAF als onderdeel van hun vloot, en heeft drie EV oplaadpunten geïnstalleerd bij hun hoofdkwartier in Blyth, Northumberland. Managing Director Alexander Hurst zei:

De grootste kosten voor een taxichauffeur is brandstof. Met maandelijks stijgende prijzen, worden EV’s een verstandigere optie. De LEAF is erg luxueus en taxichauffeurs – notoir ontevreden met veranderingen – houden van de LEAF’s rijeigenschappen. De gadgets die via het stuur bediend worden helpen om hun leven aangenamer te maken. Met brandstofbesparingen van £5.000 (€5.900) per jaar, breiden wij onze vloot uit en zullen wij voor de zomer van 2014 15 LEAF’s op de weg hebben.

Brandstof en onderhoudskosten zijn de belangrijkste punten voor taxihouders, wat betekend dat elke euro telt. Roberto San José uit het Spaanse Valladolid heeft €1.800 aan elektriciteit uitgegeven om zijn LEAF voor meer dan 77.000 kilometer te rijden. Brandstof voor een dieselauto zou meer dan €10.000 kosten, wat Roberto maar liefst €8.200 bespaard.

Ook in het Duitse Hamburg rijden nu vier LEAF’s rond voor Prima Clima, met de beroemde vaalgele kleuren van alle Duitse taxi’s. Om aan te geven dat het hier om iets bijzonders gaat, werden de deuren voorzien van een blauwe lucht en wolken. Deze vloot wordt gesteund door de stadsraad, 50 oplaadpunten en twee snelladers.

Wereldwijd helpen LEAF-taxi’s bij de vermindering van vervuiling op de straten van New York, Rop de Janeiro, en vele Japanse steden. Jean-Pierre Diernaz, directeur van Nissan’s Electric Vehicles Europe afdeling, reageerde:

De Nissan LEAF is ongetwijfeld een ideaal voertuig voor taxibedrijven. Hij is goedkoop om te rijden en makkelijk in het onderhoud. Hij rijdt goed en passagiers houden van de ruimte en het comfort. Vanuit het oogpunt van een chauffeur, de LEAF’s vlotte acceleratie zorgt ervoor dat je goed bij kunt blijven met de verkeersstroom. De groei van het aantal snellaadpunten zorgt voor een makkelijkere toegang tot snel ‘tanken’. Met emissievrij en geruisloos rijden kan slechts één Nissan LEAF al een verandering teweeg brengen in het stadsleven.

Wij van Groen7 zijn ook zeer onder de indruk van het groeiende aantal elektrische taxi’s in Europa, niet alleen de Nissan LEAF. Met voldoende steun en aansporing van overheden wordt het openbaar en besloten vervoer hopelijk snel volledig geëlektrificeerd, om de schadelijke uitstoot in de grote steden sterk af te doen nemen. Grijs snot hoort niet, laat staan wat het met onze longen doet.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Binnenkort ook de Model S als Taxi? Dat lijkt me namelijk een perfecte kandidaat!

Ik was een poosje geleden in Noorwegen, waar ik ze ook zag rijden. 13 LEAF’s aan de lading zal wel aardig wat stroom uit het stopcontact trekken 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.