Recentelijk is de Nissan NV200 door de stad New York gekozen als nieuwe taxi. Daarnaast komt er volgend jaar een pilot met de Nissan Leaf als taxi, er zullen dan zes stuks rondrijden door de stad.

Nissan noemt de NV200 als de volgende generatie compacte bedrijfsauto’s, bedoeld voor een enorme verscheidenheid aan toepassingen. Bedrijven kunnen ermee uit de voeten, maar hij is ook uitstekend geschikt voor gezinnen en vrijetijdsbesteding. Nissan levert de NV200 sinds 2009 in Japan en Europa en sinds 2010 in China en Singapore. Eind 2009 is de NV200 zelfs verkozen tot “Internationale bedrijfsauto van het Jaar 2010”. Vanaf 2013 zal de NV200 gebruikt gaan worden als “yellow cab” in New York. Het gaat om 13.000 busjes die dagelijks ongeveer 660.000 mensen zullen gaan vervoeren!

Voor die tijd is het echter de beurt aan de Nissan Leaf, die mag vanaf volgend voorjaar al rondrijden in NYC. De stad is daarom op zoek naar bestuurders en/of taxicentrales die willen helpen om deze pilot (PDF) te starten.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als stadsauto heeft de hedendaagse EV zich inmiddels wel bewezen. De Leaf inzetten als NYC-taxi is dan ook een vrij logische stap van Nissan. Ben benieuwd of ze de NV200 ook ooit als elektrisch model zullen uitbrengen.

Lijkt me toch wel lastig als je bv 3 lange ritjes achter elkaar hebt, hoe ga je dan opladen?

@autoblogger: Als je ze inzet in het drukste gedeelte van NYC, Manhattan bijvoorbeeld, zijn de taxiritjes nooit zo lang. De oplaadtijd is natuurlijk wel een hekel punt. Snelladers kunnen een optie zijn. Half uurtje laden = 80 procent vol en de chauffeur heeft zijn pauze ook weer gehad. 😉

@aldous: Nee ok maar sta je wel stil 90% van de tijd, in de winter wordt dat toch voornamelijk met de kachel aan. Dan kunnen 3 ritjes toch lastig zijn. En geloof me jij wilt niet degene zijn waardoor er een opstopping is in New York.

@E34M5Touring: Toch maar een oliekachel laten inbouwen dan. 😉 Toch denk ik dat de actieradius inclusief loeiende verwarming wel te doen is.

@aldous: Ik heb er te weinig kennis van hoor. Ik ken de NY winte,r veel kou veel sneeuw en veel meuk. Ik hoop dat met alle toeters en bellen aan (licht kachel ruitenwissers, taximeter, bakkie) de actieradius genoeg blijft.

@aldous: Vind het overigens wel een goed plan (mits praktisch uitvoerbaar vandaar de test waarschijnlijk) wordt het misschien nog is stil in NYC.

Wij rijden met veel succes als eerste in Nederland een groot aantal elektrische taxi’s, waaronder 5 Leafs. In de reacties wordt voorbij gegaan aan de volgende feiten:
– elektrisch aangedreven auto’s zijn juist in het stadsverkeer extreem zuinig in verbruik, dus is het bereik van 150 km van de Leaf gemakkelijk vol te houden in de stad voor een dag of nachtdienst. Op de snelweg gaat de batterij sneller leeg.
– een voldoende goed netwerk van (snel-) laders is net zoals in Nederland een belangrijk vereiste natuurlijk om toch goede dekking te bieden
– En indien toch nodig, snelladers doen het in ongeveer 20 minuten, absoluut te doen.
– In kou performt de batterij minder, daar staat tegenover dat de tractie / overbrengen van vermogen van de elektro motor op de wielen in de sneeuw veel meer grip geeft dan conventioneel aangedreven auto’s.
– Op dit moment is de Leaf de enige 100% elektrisch aangedreven auto met officieel geregistreerd 4 zitplaatsen (5, met chauffeur erbij), dat en met het zitcomfort en ruimte maakt deze auto tot de beste persoon vervoerder van het moment.

@greencab1: “daar staat tegenover dat de tractie / overbrengen van vermogen van de elektro motor op de wielen in de sneeuw veel meer grip geeft dan conventioneel aangedreven auto’s.”

Waarom? De Leaf heeft voorwielaandrijving, net als 95% van alle auto’s met een verbrandingsmotor. Vanwaar de extra grip?

Wel goed om te lezen dat de Leaf’s tot nu toe bevallen als taxi!

technisch kan ik het niet uitleggen maar de opbouw van vermogen zorgt ervoor dat ie meer grip heeft in losse ondergrond, als zand en sneeuw dan conventionele aandrijving.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.