Nissan CEO Carlos Ghosn kreeg vandaag het eerste Japanse kenteken voor een auto met geavanceerde Driver Assist systemen.

Hiermee mag de Nissan LEAF voorzien van de technologie voor het eerst getest worden op de openbare wegen van Japan. Het onderzoeksprogramma zal helpen om de ontwikkeling van technologieën die nodig zijn voor autonoom rijden te versnellen. De systemen zijn zo ontworpen dat de bestuurder ieder moment de controle weer zelf kan overnemen.

Op de kentekenplaat staat het nummer 2020, een weerspiegeling van Nissan’s doel om voor het jaar 2020 klaar te zijn met meerdere, commercieel beschikbare autonoom rijdende voertuigen. Ghosn:

Dit is een gewone kentekenplaat voor een buitengewone auto. Een maand geleden kondigden wij ons 2020 Autonoom Rijden doel aan. Tests van de onderliggende technologieën op de weg is cruciaal om onze leidende positie te behouden, en wij zijn de overheid van Japan dankbaar voor hun steun.

De Nissan LEAF die getest zal worden is in staat om op dezelfde rijstrook te blijven rijden, automatisch van baan te veranderen en de afslag te nemen, langzamer en stilstaand verkeer in te halen, bij file op de snelweg af te remmen, en te stoppen bij rode verkeerslichten.

Nissan ontwikkelt autonoom rijden om te voorkomen dat er doden vallen bij ongelukken met hun auto’s. Dit doel staat naast nul procent uitstoot als de grootste drijfveer van Nissan’s onderzoek en ontwikkeling. Autonomous Drive is een verlengde van de Nissan Safety Shield, wat 360 graden om de auto heenkijkt op zoek naar bedreigingen. Mochten deze er zijn, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing en grijpt de auto waar nodig zelf in.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.