Nissan Leaf
De Japanse autofabrikant grapt over het succes van de Tesla Model 3.

Tesla werd overdonderd met reserveringen voor de Model 3. Volgens de laatste cijfers staat de teller op inmiddels meer dan 400.000 bestellingen. Reden voor Nissan om deze mijlpaal in een humoristisch jasje te steken.

In een nieuwe advertentie vertelt het merk dat de Leaf niet gereserveerd hoef te worden en dat de EV per direct beschikbaar is. Een beetje mosterd na de maaltijd is het wel, aangezien de Model 3 een geheel nieuwe auto betreft en de Leaf al een paar jaar op de markt leverbaar is.

De advertentiecampagne is binnen de Verenigde Staten gelanceerd. Onderstaande reclameposter kon je gisteren onder andere in Amerikaanse kranten aantreffen.

Nissan Leaf campagne


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Eigenlijk wel een beetje zielig, want de enige overeenkomst tussen de Model 3 en de Leaf is dat ze beide elektrisch zijn. Voor de rest zijn het totaal verschillende auto’s.

Nissan roept hier “jullie zijn gek dat je op een sexy EV met een bereik van >300km en een Superchargernetwerk gaat zitten wachten – koop nu ons ietwat belegen, slomere en kleinere aanbod met een half zo groot bereik en geen supersnellaadnetwerk, voor dezelfde prijs!”.

Nee, heel geloofwaardig. Nissan zag van de fossielfabrikanten dan wel als eerste dat EV’s de toekomst zouden zijn, maar ze gedragen zich verder nog als een oude speler: rustig an, niet te veel innoveren, korte termijn winstbelang van de aandeelhouders voorop.

@termin8r: de spijker op zijn kop geslagen, ik ben benieuwd wat de traditionele automerken gaan doen om aan te haken bij Tesla.

@kobus1967: Porsche Mission E, Audi Q7 E-tron, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf opvolger en een ev versie van de populaire Qashqai, Snellere versie van de Zoe, BMW I komt binnenkort ook met een paar nieuwe modellen, Volvo komt tegen 2019 dacht ik met een EV, Aston Martin werkt ook aan EV-modellen.

De tijd dat Tesla alleenheerser is inzake van EV’s zal binnen hier en 5 jaar voorbij zijn. Nu zijn zij de enigste die een luxe-SUV, luxe-sedan en middenklasser EV’s maken.

@scaglietti612: het merendeel van de auto’s die je hier noemt zijn nog concept cars waar nog geen aandrijflijn in zit. Dan is Tesla met haar model 3 toch al wel verder. De andere merken hebben de benodigde batterijen nog niet eens gesourced.

@termin8r: Waarom zielig? Omdat Nissan hier handig op in speelt i.v.m de lange wachttijden van de Tesla?

Sexy EV met een bereik van iets meer dan 300km. Wel erg sexy vind ik de model 3 niet echt, eerder een gedrocht (maar dat is een kwestie van smaak).

Over het bereik de Leaf zal volgend jaar compleet vernieuwd worden. Zal naar verwachting sterk op de IDS gaan lijken en krijgt een rijbereik van ongeveer 320km. Tegen 2020 zal de opvolger van de Leaf volledig autonoom kunnen rijden en een bereik hebben van ongeveer 600km. Ze hebben het al getest.

Niet te veel innoveren dus? Nissan verkoopt pas wanneer de wagen klaar is voor productie. Ze schooien dus niet om geld en reserveringen terwijl de fabriek nog niet eens productie-rijp is. Het enigste dat Nissan niet heeft is een supercharger-netwerk waar je gratis kan laden. Hoe lang zal Tesla dat nog zelf betalen? Nissan loopt voorop in zake van elektrisch rijden en haalt Tesla zeer snel in. Ze hebben immers wel winsten en voldoende kapitaal.

Nu is Musk nu ook niet een heilige. Doet precies niet liever dan andere merken uitlachen en Tesla ophemelen. Dus wat is het verschil met wat Nissan nu doet? Vind het vrij idioot om uren in de rij te staan wachten om een wagen te reserveren die pas tegen 2019-2020 hier zal geleverd worden (naar verwachting). Als ik een wagen wil, dan wil ik hem zo snel mogelijk. Het is nog altijd geen ultra-exclusieve Ferrari.

@scaglietti612: gezien de bestellingen vind het merendeel te model 3 sexier dan leaf. Ik ben benieuwd hoe de 300km van de model 3 en nieuwe leaf zich tot elkaar zal gaan verhouden. De model s van Tesla kon op papier bijna 500km, maar Tesla gaf direct aan dat de praktijk rond de 400 zou liggen. Bij introductie van de leaf bleef Nissan vol houden dat deze ruim 150km kon afleggen terwijl klanten klaagden over een range van minder dan 100.

In mijn ogen slaat Nissan hier de plank mis terwijl ze zo goed bezig waren. De Leaf is populair en de accu upgrade is precies op het juiste moment gekomen. Als de Leaf volgend jaar nog een upgrade krijgt dan beginnen ze ergens te komen. Feit blijft wel dat de Model 3 op papier een aantrekkelijkere auto is. CHAdeMO laden zal ook steeds sneller gaan en de prijs gaat zakken. Vergeet niet dat het Supercharger netwerk van Tesla gratis lijkt maar iedere Model S en X rijder hier op voorhand voor heeft afgerekend bij de aanschaf. Nissan zou deze reclame niet nodig moeten hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.