Nissan Leaf bij een snellader in Milaan
Het gaat dan om de Nissan Leaf van de vorige modelgeneratie. Het maximale rijbereik kan snel achteruit gaan, door degradatie van het accupakket.

Nissan staat er niet noodzakelijk fraai op. De accupakketten die in de verschillende Leafs zijn gemonteerd, zijn namelijk niet altijd vrij van problemen. Dit lijkt in de hand te worden gewerkt door het ontbreken van actieve koeling van de accupakketten. Alleen de rijwind zorgt voor enige koeling. Dat zorgt voor problemen in gebieden waar het buitensporig heet is. De Nissan Leaf is dan ook een van de weinige auto’s met een meter voor de batterijtemperatuur, die er hetzelfde uitziet als de (min of meer verdwenen) meter van de koelvloeistoftemperatuur bij een auto op diesel of benzine. De bestuurder moet met een schuin oog de temperatuur van het accupakket in de gaten houden. Hoewel er weinig invloed op uit is te oefenen. Niet te hard rijden en niet te kort achter elkaar snelladen, maar dat is soms simpelweg geen optie.

Over de Nissan Leaf van de vorige generatie met het 30 kWh-accupakket kwam een bericht dat er forse slijtage mogelijk is. Nissan meent dit probleem nu te hebben verholpen met een fix van de software. Het probleem lijkt namelijk veroorzaakt te worden door de software. Er worden door de battery controller verkeerde waarden doorgegeven, waardoor het batterijpercentage en het rijbereik dat wordt doorgegeven niet klopt. Het is nog niet duidelijk wanneer de dealers beginnen met het doorvoeren van de softwareupdate.

Hopelijk is dit ook uitsluitend softwarematig en zijn hiermee de problemen uit de wereld. Dan hoeft er uitsluitend nog een oplossing gevonden te worden voor #rapidgate bij de huidige Nissan Leaf. (Via: cleanfleetreport.com)

Foto: Nissan Leaf bij een snellader in Milaan


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik ben benieuwd, wij hebben dit model 1,5 jaar en wij kregen zelfs 8 jaar garantie op de accu.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.