Nissan Leaf
De Nissan Leaf E-Plus heeft een groter accupakket, dat nog altijd niet actief wordt gekoeld. Komt dat de prestaties van de auto ten goede?

Het is in potentie een buitengewoon interessant aanbod, de Nissan Leaf E-Plus. Deze Leaf heeft dankzij een groter accupakket met een capaciteit van 60 kWh een rijbereik dat aardig wat hoger ligt dan hetgeen de standaard Leaf met een accupakket van 40 kWh heeft te bieden. Het leek er lange tijd op dat het grotere accupakket vergezeld zou gaan van actieve accukoeling. Broodnodig om de temperaturen in toom te houden en er vooral voor te zorgen dat de accu tijdens snelladen niet warmloopt. Dat is namelijk een probleem bij de Nissan Leaf, ook wel bekend geworden onder de naam #rapidgate.

Tijdens de presentatie van de Nissan Leaf E-Plus voor Duitse Nissan-dealers is echter gebleken dat ook de nieuwe uitvoering verstoken blijft van actieve accukoeling. Het accupakket van toeleverancier LG Chem heeft geen vloeistofkoeling, maar er wordt slechts een ventilator gemonteerd om wat verkoeling moet bieden. Wel is snelladen met maximaal 100 kW mogelijk. Het motorvermogen bedraagt nu 149 kW (203 pk). Dat zijn in ieder geval geen verkeerde waarden.

Voor de Nissan Leaf E-Plus wordt ongeveer € 5.800 meer gevraagd dan voor de standaard Leaf, dat komt neer op een prijs van ongeveer € 43.000 voor eerstgenoemde. Na eerder uitstel beleeft de Nissan Leaf E-Plus zijn officiële debuut op de Consumer Electronics Show in Las Vegas in januari 2019, de auto is in Europa verkrijgbaar vanaf mei 2019. Nissan blijft ook dan de 40 kWh-versie aanbieden. (Via: electrive.net)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Daar schrikken ze niet van bij Kia en Hyundai.

Voor zover ik weet levert LG Chem zijn accupakketten altijd met actieve koeling. Dat is nu dus ook het geval, de titel klopt dus niet. Alleen gaat het om luchtkoeling en niet om vloeistofkoeling. LG Chem heeft eerder daarover gezegd dat als er meer ruimte tussen de accucellen is luchtkoeling ook voldoet.

@volt: accuverwarming in de winter is ook best belangrijk, ik weet niet of de Leaf dat heeft, weet jij het?

@kobus1967: Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, in januari moet dat duidelijk worden.

https://insideevs.com/nissan-leaf-60-no-liquid-cooling/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.