Nissan
De Japanse autofabrikant werkt aan een zogenoemde solid oxide-brandstofcel (SOFC) voor auto’s.

De brandstofcel produceert op een efficiënte wijze elektriciteit door waterstof uit onder meer bio-ethanol en aardgas te laten reageren met zuurstof uit de buitenlucht met een vast oxide (keramiek) als elektrolyt.

Met de SOFC heeft een elektrisch aangedreven auto een actieradius die vergelijkbaar is met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Het gaat hier om ongeveer 600 kilometer. Het concept is vergelijkbaar met een reguliere elektrische auto. Dit betekent een stille aandrijflijn, lineaire vermogensafgifte en snelle acceleratie. Brandstoffen op basis van bio-ethanol, vooral uit suikerriet en maïs, zijn overal verkrijgbaar in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië. De opwekking van elektriciteit in een SOFC veroorzaakt CO2-emissie, maar volgens Nissan wordt dit geneutraliseerd door het groeiproces van suikerriet waarvan bio-ethanol wordt gemaakt. De gebruikskosten van een auto met SOFC-brandstofcel zijn vergelijkbaar met die van elektrische auto’s van nu.

Nissan


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik zie hier meer in dan in het opslaan van waterstof… veel te instabiel en dus hebje opslag nodig die veilig maar ook heel zwaar is EN kost het veel energie om waterstof te maken…

Helaas heb je nog al wat mais nodig om genoeg ethanol te maken. Ik heb uitgerekend dat je 2,3 miljoen hectare mais per jaar moet verbouwen om alle 8 miljoen personenauto’s in Nederland te kunnen laten rijden. In 2015 werd er 0,24 miljoen hectare mais verbouwd.
De totale (land)oppervlakte van Nederland is 3,4 miljoen hectare.

@advandermeer: er zijn veel meer mogelijkheden om bio-ethanol te produceren dan dmv mais. Tuinafval, groen afval van landbouw, algen etc. Het voordeel is dat bio-ethanol meer voorradig of makkelijker te produceren is dan waterstof. Daarnaast is het veel veiliger en kan het eenvoudig via (aangepaste) bestaan infrastructuur worden gedistribueerd.
Niet te smal denken. Dit is een veel realistischer oplossing dan waterstof tanken…

@w0o0dy: Mais wordt gekozen om dat het (kosten)efficiënste is om ethanol van te maken. Bij gebruik van biomassa heb je wel erg veel nodig. Aangezien we nu al hout uit de USA en Canada kopen voor bijstook in kolencentrales lijkt dit geen wereldbewegende bijdrage te kunnen leveren.
Algen lijken wel voor alles een oplossing, maar ik zie het nergens al echt doorbreken. Dit betekent meestal dat het economisch nog niet rendabel is.
Zoals altijd zal een brandstofcel voor ethanol misschien een deel bijdrage kunnen worden. Het wordt iig een spannende toekomst.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.