Mitsubishi i-Miev met rappende oma's
Dat Nissan en Mitsubishi samenwerken aan een kleine EV op een Japans kei-car platform is geen geheim, maar wist u dat deze veel minder dan de goedkoopste EV – de i-MiEV — moet gaan kosten?

De nieuwe technologieĆ«n, en dan met name het accupakket, is wat een EV zo duur maakt. Tesla CEO Elon Musk denkt hier de oplossing voor te hebben door de accu’s in grote getale van de band te laten rollen in zijn toekomstige Gigafactory, zodat de prijs van de pakketten met 30 procent naar beneden te halen.

Nissan en Mitsubishi pakken het liever aan door te downsizen. Er hoeft minder materiaal te worden gebruikt en een lager gewicht betekent dat de elektromotor niet zo hard hoeft te werken, dus minder stroom verbruikt, waardoor een kleinere accu voldoende is.

Het kleine wagentje zal speciaal voor de Japanse markt worden ontwikkeld. Het is dan ook maar de vraag of wij hem, net als zo veel kei-cars, in Europa terug zullen zien. Zoals in een eerder artikel al werd aangekaart, is er vast wel een markt voor te vinden hier, zeker als het ukkie is voorzien van een elektrische aandrijflijn. Ook wij hebben drukke stedelijke gebieden waar parkeren moeilijk en duur is, en er diep in de buidel moet worden getast voor een tank brandstof.

Als Nederland dan ook nog de subsidies biedt aan particulieren die Japan voor EV’s uitdeelt… De kei-EV krijgt een prijskaartje van 2,24 miljoen yen (16,450 euro), maar na een riante subsidie van 740.000 yen (ruim 5.400 euro) hoeft er slechts 1,5 miljoen yen (11.000 euro) voor worden neergeteld. Dat is voor ons net zo duur als een kleine auto op benzine. Waar is dan het excuus om niet over te stappen? (via Nikkei; foto van rappende i-MiEV oma’s)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Oftewel er komt een tweede generatie i-miev.

Een groot nadeel aan kleine accu’s is echter dat ze niet echt snel geladen kunnen worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.