Nissan e-NV200
Nissan hoopt met de e-NV200, die deze zomer bij de dealers verschijnt, het zakelijke wagenpark van Europa te elektrificeren.

De lichte bedrijfsauto is in het gebruik een van de voordeligste in zijn klasse. De onderhoudskosten zijn 40 procent lager dan die van een vergelijkbare conventionele bedrijfsauto en de energiekosten liggen zo’n 60 procent lager dan die van een vergelijkbare bedrijfsauto met dieselmotor. Daarnaast rijdt de elektrische versie vlotter (80 kW) en beter met een grotere spoorbreedte en de accu in het subframe voor een lager zwaartepunt.

Een van de belangrijkste kostenposten van bedrijfsauto’s is brandstof. De Nissan e-NV200 kan een afstand van honderd kilometer afleggen voor minder dan vijf euro voor het elektriciteitsverbruik. Dat is ongeveer een kwart van de kosten voor brandstof voor een vergelijkbare dieselauto.
Bovendien worden er 40 procent minder onderhoudskosten gemaakt. Een elektrische auto bevat veel minder bewegende delen dan een auto met een verbrandingsmotor. De Nissan e-NV200 heeft geen motorolie, minder filters, geen riemen en geen koppeling, terwijl de remblokken veel langer meegaan dankzij het regeneratieve remsysteem. Een taxichauffeur uit Denemarken reed met zijn Nissan LEAF maar liefst 140.000 kilometer met een set remblokken.

Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles van Nissan Europe vertelt enthousiast over het voordeel dat ondernemers hebben als ze de e-NV200 inzetten voor hun bedrijf:

Brandstof wordt alleen nog maar duurder. De kilometerkostprijs van een Nissan e-NV200 is meer dan 30 procent voordeliger in het gebruik dan een vergelijkbare dieselauto. Dat is een enorm voordeel voor de gebruikers. De e-NV200 verlaagt de gebruikskosten zonder dat dat ten koste gaat van het laadvermogen. Het laat de bestuurder ook genieten van een stille, emissievrije rit. Dat is wat deze bedrijfsauto uniek maakt. Behalve dat ze kosten besparen, kunnen berijders van de e-NV200 profiteren van voordelen bij aanbestedingen.

De Nissan e-NV200 is ideaal voor gebruik in Europese steden en dorpen. De actieradius bedraagt 170 kilometer (volgens NEDC) en daarmee voldoet hij ruimschoots aan de eisen van de gebruiker. Zo’n 70 procent van alle compacte bestelauto’s rijdt namelijk gemiddeld honderd kilometer per dag. In Europa rijdt 35 procent nooit meer dan 120 kilometer op een dag. De Nissan e-NV200 is bovendien voorzien van een aansluiting voor een CHAdeMO-snellader, waarmee de accu in slechts een halfuur tot 80 procent opgeladen kan worden bij een van de meer dan 1.100 CHAdeMO-opladers in Europa.

De Nissan e-NV200 is leverbaar in twee versies: een gesloten bestelauto met twee zitplaatsen en de Evalia, een luxere personenversie. De verwachting is dat de gesloten bestelauto het populairst zal zijn vanwege het laadvermogen van 795 kg – het grootste in de klasse van lichte bedrijfsauto’s.

De bestuurder van de e-NV200 profiteert van handige voorzieningen als Bluetooth, automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers, en handsfree Intelligent Key. De combinatie van Bluetooth en stilte in het interieur maakt de e-NV200 uitermate geschikt als mobiel tweede kantoor. Veiligheidsfuncties als ESP en een bandenspanningssensor zijn eveneens standaard. De airconditioning kan op afstand en via een timer ingeschakeld worden terwijl de batterij nog wordt opgeladen. Daardoor beperkt het systeem de actieradius niet en heerst het meteen vanaf het instappen een comfortabel klimaat in de e-NV200. Het in- en uitschakelen verloopt via Intelligent Key of via de CarWings-app op de smartphone, maar kan ook met de timer in de auto worden gepland.

De Nissan e-NV200 is leverbaar voor prijzen vanaf 20.490 euro (excl. BTW). Dat is exclusief de (huur van de) batterij. De huurtarieven voor de batterij starten bij 73 euro per maand. Inclusief de batterij biedt Nissan de e-NV200 aan voor prijzen vanaf 25.370 euro (excl. BTW). Ondernemers en ZZP’ers kunnen bij aanschaf van een e-NV200 overigens gebruikmaken van een groot aantal fiscale regelingen, zoals de Milieu Investerings Aftrek (MIA) en de Kleinschaligheids Investerings Aftrek (KIA). In de vier grote steden en Arnhem geldt voor taxi’s en bestelauto’s een subsidie van 5.000 euro. In de rest van Nederland geldt een subsidie van 3.000 euro. Rotterdam doet er nog eens 6.500 euro bij als de e-NV200 ter vervanging is van een oude diesel die wordt gesloopt. In Amsterdam komt de koper van een e-NV200 in aanmerking voor een subsidie van 5.000 euro.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoeveel kWh?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.