Nissan medewerkers uit Barcelona laten zien dat motorsport meer is dan de snelste rondetijd alleen.

In hun vrije tijd reden de medewerkers (vrijwillig) in de ECOseries, waarbij de efficiĆ«ntie en het verbruik zwaarder wegen dan de snelheid. Iedereen met een straatauto (onafhankelijk van het type) en een rijbewijs mag meedoen. Nissan koos voor de JUKE 1.5 dCi, Micra DIG-S en – voor de nul-emissie categorie – een LEAF.

De ECOseries in Spanje combineert ritten over circuits en wegen gedurende het seizoen en ontvangt inschrijvingen van een breed spectrum straatauto’s. Diesel, benzine, hybride en zelfs prototypes op waterstof doen mee. Naast het Nissan team rijden er ook wagens van concurrerende fabrikanten zoals Peugeot, Toyota, Volkswagen, Porsche en Mercedes-Benz.

De auto’s zijn grotendeels standaard, maar een aantal modificaties worden toegestaan ten behoeve van de efficientie. Het Nissan Ecoteam heeft de aerodynamica verbeterd en verwijderde elementen uit het interieur om het gewicht te reduceren. Ook werd het chassis aangepast, zodat het zwaartepunt en de calibratie van de motor specifiek zijn toegesneden op de race.

De race bestaat uit twee disciplines: efficiency en regelmaat. Het doel van de eerste categorie is om het snelst over het circuit te rijden, maar tegelijkertijd minder te verbruiken dan maximaal is toegestaan. Dit verbruikscijfer is afhankelijk van het type auto en de grootte van de motor. In de tweede categorie moet de bestuurder een rondetijd kiezen en hier ronde naar ronde zo dicht mogelijk bij blijven. Lukt dit niet, worden er strafpunten uitgedeeld. De winnaar is de auto/bestuurder met de minste strafpunten.

Gedurende het seizoen heeft het Nissan team maar liefst 33 keer op het podium gestaan met uitstekende verbruikscijfers. In de laatste race van het jaar reed de JUKE slechts 5,5 liter gedurende een uur boenderen over het circuit.

In de EV-klasse hebben de Nissan LEAF en Mercedes A-klasse E-Cell flink gestreden. Een LEAF die dienst deed als mobiel testlaboratorium werd in de laatste race voorzien van een twee keer zo grote batterij (48 kWh) om op een meer gelijke grond te staan met de 36 kWh Mercedes. Hoewel de LEAF sneller was dan de A-klasse, won de Mercedes met minder strafpunten op de regelmaatsproeve.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.