Een lagere aanschafprijs, hogere maandelijkse kosten. Trekt dat potentiële klanten over de streep?

Even had het er alle schijn van dat accuhuur iets uit een grijs verleden zou worden. Ooit kon een elektrische Nissan met een huuraccu worden aangeschaft. Renault houdt tot op de dag vast aan het principe van de huuraccu, wat niet wegneemt dat het mogelijk is om het volledige eigendom over de auto te verwerven. Bij de nieuwe Renault Twingo Electric wordt het accupakket trouwens altijd gekocht.

Er zijn een paar zaken die pleiten voor de huuraccu. Een elektrische auto is dan goedkoper in aanschaf en bij bovengemiddelde slijtage zal het accupakket zonder bijkomende kosten worden vervangen. Tegelijkertijd zijn de huurprijzen vaak niet mals en moet het accupakket er wel erg slecht aan toe zijn eer de wens om te vervangen zal worden ingewilligd. Valt het pleit uit in het voordeel van de koopaccu? Dat is maar net afhankelijk van de persoonlijke situatie.

De ev-fabrikant Nio meent er goed aan te doen om huuraccu’s aan te bieden op de Chinese markt en gebruikt daarvoor Battery as a Service (BaaS) als uiterst hedendaagse afkorting. Deze zet pakt gunstig uit voor het prijskaartje en vormt een lokkertje voor de klant. De Nio ES6 is de meest betaalbare en die auto heeft met een huuraccu een vanafprijs van 273.600 yuan (€ 33.430), terwijl de prijs voorheen uitkwam op 343.600 yuan (€ 42.000)

Voorts is het bij Nio mogelijk om een lege batterij om te wisselen voor een volle. Ook al iets dat bij andere merken voorgoed is verdwenen, voor zover het ooit heeft bestaan. Het merk heeft in China vele wisselstations, intussen zijn 800.000 accuwissels uitgevoerd. (Via: electrive.net)

Beeld: Nio ES6


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.