Niet vanwege een technisch defect, maar om het ev-rijden te veraangenamen.

Ooit was het een gangbare gedachte dat niet alleen zou worden ingezet op het opladen van een leeggereden accupakket, maar ook op accuwissels. Het omwisselen van het accupakket in speciaal geƫquipeerde stations, spaart tijd uit en kost tegelijkertijd ook enige moeite.

Toch meent NIO dat hier toekomst in zit. De Chinese ev-bouwer heeft in de voorbije jaren liefst 500.000 accuwissels uitgevoerd. NIO heeft stations langs de belangrijkste Chinese snelwegen. Het grote voordeel is dat tijdens de accuwissel gelijk de aandrijflijn op afwijkingen wordt gecontroleerd.

NIO heeft in totaal 136 batterijwisselstations in en om 58 Chinese steden. Deze stations worden bovendien ruimhartig gesubsidieerd door de Chinese overheid. Aan de keuze voor accuwissels lijken niet uitsluitend rationele motieven ten grondslag te liggen.

Voorlopig blijft het wat onduidelijk wanneer NIO zijn ev’s, vaak suv’s, in Europa gaat leveren. Eerder is gesteld dat het voor 2024 zou worden. (Via: cleantechnica.com)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.