NIO ES6
Het is de grote vraag wanneer dit merk naar Europa komt. De auto’s die deze Chinese startup bouwt zijn beslist interessant.

De NIO ES8 is vorig jaar officieel gepresenteerd en inmiddels verkeert die auto in het gezelschap van de ES6. We hebben te maken met een grote suv en een wat kleinere suv. De beide auto’s bieden prima specificaties en weten ook met een meer dan aardig uiterlijk voor de dag te komen. De NIO ES6 is fonkelnieuw en we weten nu ook alles over die auto.

Het is een suv die wordt gebouwd met mooie materialen, er wordt gretig gebruik gemaakt van aluminium en met carbon versterk kunststof. Een materiaalcombinatie die bekend is van de BMW i3. Dat is geen toeval, Kris Kris Tomasson is hoofdontwerper bij NIO en komt bij BMW i vandaan. Daarmee kan worden gesteld dat NIO niet zomaar een gemiddeld, onbeduidend Chinees automerk is. Dat wordt gestaafd met de kille cijfers, de ES6 accelereert van 0-100 km/u in 4,7 seconden en het rijbereik komt volgens de NEDC-norm uit op 510 kilometer. Dat zijn althans de waarden die de meest krachtige uitvoering levert, die heeft één efficiënte elektromotor met een vermogen van 160 kW (218 pk) en een performancemotor met een vermogen van 240 kW (327 pk). Daarmee wordt een gecombineerd vermogen behaald van 400 kW (544 pk). Het grootste accupakket heeft een capaciteit van 84 kWh. Dankzij de twee motoren is vierwielaandrijving als vanzelfsprekend aanwezig.

Er bestaat zowel een Standard als een Performance-uitvoering, die omgerekend respectievelijk € 46.000 en € 51.000 kosten. De eerste wordt in de loop van 2019 verwacht en is met een nul naar honderdtijd van 5,6 seconden allesbehalve een armoedzaaier.

NIO is het merk dat toekomst ziet in de verwisselbare batterij, het merk heeft wisselstations in China en biedt eveneens een mobiele oplaadservice. Van de NIO ES8 zijn er tot op heden 9.726 verkocht. Al die auto’s hebben nu een accupakket met een capaciteit van 70 kWh, maar dankzij het verwisselbare accupakket kan er eenvoudig worden voorzien in een upgrade naar 84 kWh of allicht meer dan dat in de nabije toekomst.

Er rest eigenlijk slechts een grote vraag, wanneer kunnen we dit merk in Europa verwelkomen? Dit is geduchte concurrentie voor de elektrische suv’s van Duitse makelij die in 2019 hun opwachting zullen maken. NIO lijkt ook Tesla prima partij te kunnen bieden.

NIO ES6 interieur

NIO ES6 detail tellers


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.