Nikola One
Een dekkend netwerk van waterstoftankstations in Amerika, dat is het streven. Opdat de trucks volgetankt kunnen worden en 500 2.000 miles and more afgelegd kunnen worden.

De vrachtwagenmarkt wordt aardig op zijn kop gezet. De Tesla Semi en Cummins Aeos zijn aangekondigd, evenals de Nikola One en Two. De laatste twee zijn vrachtwagens met een brandstofcel, terwijl de andere twee een volledig elektrische aandrijflijn hebben. Op het gebied van zwaar vervoer is er alles behalve eenduidigheid over de aandrijflijn van de toekomst.

Nikola zet dus in op waterstof. Het is dan wenselijk om een netwerk van waterstoftankstations te hebben met een behoorlijke dekking. Daartoe heeft Nikola een overeenkomst gesloten met Nel ASA. Dat wordt naar eigen zeggen het grootste netwerk ter wereld. Toe maar. Over een afstand van 2.000 mijlen (3219 km) worden 16 waterstoftankstations gerealiseerd. De eerste twee zijn er inmiddels al.

“Duizenden trucks zijn gereserveerd en moeten worden afgeleverd. De tankstations zijn de eerste stap om dat proces af te ronden. Nel heeft sinds 1927 voorzien in meer dan 3.500 oplossingen op het gebied van waterstof, in meer dan 80 landen. Wij zijn er van overtuigd dat er geleverd kan worden”, aldus Nikola-baas Scott Perry.

Aanvankelijk moeten de waterstoftankstations 8 ton waterstof per dag produceren, dat kan uiteindelijk oplopen tot 32 ton per dag. Iedere vrachtwagen zou tussen de 50 en 75 kg waterstof per dag moeten verbruiken. Per truck kan er tussen de 2 en 3 megawattuur aan energie worden opgeslagen. Het rijbereik van de Nikola One moet komen te liggen tussen de 1.250 en 2.000 km. Genoeg om behoorlijke dagafstanden te kunnen halen. Zo op het oog is de vrachtwagen trouwens even lang als de gemiddelde distributietruck voor stadsverkeer. Of dit het meest geschikte transportmiddel voor Europa is, valt dus te betwijfelen.

Foto: Nikola One


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.