Een goede zet van de nieuwkomer op de truckmarkt.
Nikola Tre

Aanvankelijk leek het alsof Nikola volop waterstoftrucks zou gaan bouwen, inmiddels wordt ook met de nodige overtuiging ingezet op volledig elektrische aandrijving. Voor Europa is er de Nikola Tre – tre is het Noorse woord voor drie, die in tegenstelling tot de twee andere vrachtwagens van het merk geen torpedoneus heeft. Het is een trekker met wat compactere afmetingen.

Alsnog lijkt deze Nikola Tre niet veroordeeld te zijn tot het spreekwoordelijke rondje om de kerk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de DAF CF Eletric. Er wordt gewerkt met schaalbare accupakketten met een totale capaciteit van maximaal 720 kWh. De aandrijflijn is goed voor een continuvermogen van 480 kW (654 pk). De truck is verkrijgbaar in een 4×2 en 6×2-configuratie.

Om de vrachtwagens te produceren wordt samengewerkt met Iveco, een speler van formaat. De Nikola Tre komt op het nieuwe Iveco S-Way-platform te staan. Ook hebben Iveco en Nikola een joint venture opgericht. Als productielocatie is gekozen voor de Zuid-Duitse stad Ulm. Dit is mede ingegeven door een ruimhartig subsidiebeleid, dat onder andere waterstof stimuleert.

De productie Nikola Tre met elektrische aandrijving moet in het eerste kwartaal van 2021 start gaan, de versie met een brandstofcel wordt in 2023 worden geleverd aan reguliere klanten. Wel wordt de Tre op waterstof in het jaar 2021 ingezet in het kader van het H2Haul Project, dat door de EU wordt gefinancierd.

Wat er met waterstof als energiebron gaat gebeuren is een interessante, het lijkt er echt op dat bij verschillende overheden waterstof tot de toverwoorden bij de verduurzamingsopgave begint te horen.

Nikola wordt gesteund door investeringsfonds CNH Industrial, dat tijdens een eerdere investeringsronde $ 250 miljoen (€ 228 miljoen) in het merk heeft gestoken. Is deze nieuwe truckbouwer de grote belofte, het Tesla van het transport?

Beeld: Nikola Tre


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Nikola wordt gesteund door investeringsfonds CNH Industrial”

Vandaar dus de samenwerking met Iveco. Hopelijk lukt het ook. Volgende stap: elektrische en H2-tractoren…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.