Nikola Tre trekker- trailercombinatie
Een nieuwe vrachtwagen van Nikola, nog altijd op waterstof, maar zonder neus.

De zeden in het Amerikaanse en het Europese transportwezen zijn verschillend. Waar in Amerika de mijlen onophoudelijk voortduren (Another 45 Miles tot in het oneindige), is het in Europa net wat overzichtelijker (dramatischer dan een deuk in de vangrail bij Appingedam wordt het niet). Aan de overkant van de oceaan moet de trekker ruim zijn en is het belangrijk dat de slaapcabine ook een echt aangename verblijfsplek is. In Europa wordt er meer vanuit efficiƫntie gedacht, ook een trekker-trailercombinatie moet wendbaar zijn.

Het is dan ook een wijs besluit van nieuwkomer Nikola om een model voor de Europese markt te gaan aanbieden. Dat is de Nikola Tre, in tegenstelling tot de One en Two heeft deze geen neus. Uiteraard heeft de “Drie” een brandstofcel, er wordt dus waterstof getankt. Het rijbereik komt te liggen tussen de 500 en 1.200 kilometer, het vermogen zal tussen de 500 en 1.000 pk (367 en 734 kW) uitkomen. Er komt zowel een 6×4 als een 6×2 configuratie. In april 2019 zal er een prototype van deze Nikola Tre worden getoond tijdens Nikola World in Phoenix (VS). De Nikola Two zal daar worden gedemonstreerd, niet uitsluitend voor de show want er wordt een trailer getrokken.

Hoewel er per direct kan worden ingetekend voor de Tre, gaat het nog even duren totdat de vrachtwagen er daadwerkelijk is. Het testen gaat rond 2020 van start in Noorwegen. Het is afwachten hoe het tegen die tijd met de dichtheid van waterstoftankstations is gesteld in Europa.

Concurrentie kan worden verwacht van Hyundai, dat ook belooft met een waterstoftruck te komen.

Nikola Tre trekker van achteren


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vreemd dat de Drie een Italiaanse naam krijgt en geen Engelse. Men denkt vast dat dat beter zal aanslaan op de Europese markt.

Overigens is de korte neus in Europa niet alleen voor de wendbaarheid, maar met restricties op lengte…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.