Nikola Tre
Er gaat aardig wat geld zitten in het opzetten van een nieuw merk en in de beginperiode hoeft iets als winst bepaald niet te worden verwacht.

Als we de nieuwe vrachtwagenfabrikant Nikola ergens toe in staat achten, dan is het wel het opschudden van de markt. Het is een karakteriserende eigenschap van een startup, terwijl van bestaande truckmerken niet direct veel hoeft te worden verwacht. Hoewel er wel degelijk vrachtwagens zijn met hybride aandrijving of met een volledig elektrische aandrijflijn, blijft diesel de voorkeursbrandstof.

Voor Nikola zijn de kaarten anders geschud. Het Amerikaanse merk leek eerst uitsluitend in te zetten op waterstof, maar waagt zich ook aan elektrische aandrijving. Gezien de populariteit van de laatste lijkt het geen verkeerde keuze.

Met de financiën lijkt het goed te komen. De laatste financieringsrondes kunnen een succes worden genoemd. Toeleverancier Bosch en Hanwha steken bij elkaar opgeteld een bedrag van $ 230 miljoen (€ 208 miljoen) in Nikola. Eerstgenoemde gaat de aandrijflijn leveren en Hanwha is een grote speler op het gebied van zonnepanelen en hernieuwbare energie, bovendien gaat Hanwha ervoor zorgen dat het geplande netwerk van waterstoftankstations zoveel mogelijk op groene energie draait.

De nu volgende investeerder is nog interessanter. CNH Industrial steekt een bedraag van $ 250 miljoen (€ 226 miljoen) in de startup. De naam zal bij vrijwel niemand een belletje doen rinkelen, maar het gaat om het moederbedrijf van Iveco. Het is de bedoeling dat Nikola in Europa gebruik gaat maken van het uitgebreide servicenetwerk van Iveco.Nikola Tre


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.