De nieuwe 1,6-liter i-DTEC-dieselmotor is de eerste van de Earth Dreams Technology-motorenlijn die Honda in Europa op de markt brengt. Deze motor zal begin 2013 geïntroduceerd worden in de Civic.

Honda’s i-DTEC-dieselmotor combineert een zeer laag verbruik (3,6 l/100 km, oftewel 1 liter op 27,8 km) met een vermogen van 120 pk en een indrukwekkende trekkracht van 300 Nm (bij 2.000 toeren per minuut). Dit alles gaat samen met een lage CO2-emissie van 94 g/km! Daardoor geldt voor de 1.6 diesel een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en valt hij in de bijtellingscategorie van 20 procent.

‘Het belangrijkste uitgangspunt van onze Earth Dreams Technology-filosofie is om een balans te vinden tussen de milieuefficiëntie en de dynamische prestaties die van een Honda worden verwacht’, aldus Suehiro Hasshi, overkoepelend projectleider voor de gehele Civic-lijn in Europa, inclusief de 1,6-liter i-DTEC. ‘Het is belangrijk dat het plezier geeft om met onze auto’s te rijden.’

‘Dit is een geheel nieuwe benadering’, aldus Tetsuya Miyake, projectleider voor de nieuwe i-DTEC-motor. ‘Er was geen andere dieselmotor in de markt die voor ons als voorbeeld kon dienen. We waren vastberaden om een nieuwe, eigen standaard neer te zetten en zo de lat hoger te leggen dan onze concurrenten.’

De nieuwe 1,6-liter i-DTEC-motor is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en voldoet aan de toenemende vraag naar zuinige en milieuvriendelijke dieselmotoren. Deze nieuwe motor wordt geproduceerd bij Honda of the UK Manufacturing (HUM), Honda’s Europese productiefaciliteit in Swindon, Engeland. Daar is een nieuwe dieselmotorproductielijn geïnstalleerd die 500 dieselmotoren per dag produceert. Opererend in een dubbele dagelijkse shift, produceert de faciliteit omgerekend elke 138 seconden een motor.

Lichtste dieselmotor in zijn klasse

De nieuwe 1,6-liter i-DTEC-motor is voorzien van een aluminium cilinderkop en een aluminium motorblok. Het is de lichtste dieselmotor in zijn klasse en hij is 47 kilo lichter dan Honda’s 2,2-liter i-DTEC-dieselmotor.

Alle individuele motorcomponenten zijn opnieuw ontworpen om de grootte en het gewicht te minimaliseren. Geavanceerde productietechnologieën hebben geholpen om het gewicht nog verder te verlagen.

De dikte van cilinderwanden is gereduceerd tot 8 mm, in vergelijking tot de 9 mm dikke cilinderwanden van de 2,2-liter i-DTEC. Dit is een uitzonderlijke prestatie in de ontwikkeling van een dieselmotor. Ook zijn er lichtere zuigers en drijfstangen toegepast in de 1,6-liter i-DTEC.

Slimme turbocharger

De vierde generatie Garrett-turbo die gemonteerd is op de 1,6-liter i-DTEC-motor, is voorzien van efficiënte, verstelbare schoepen. De rotatiesnelheid wordt elektronisch exact aangestuurd om het turbogat te minimaliseren. Dat zorgt voor een optimale trekkracht bij lage en hoge toerentallen. De turbo bouwt een maximale druk van 1,5 bar op.

Efficiënte brandstofinjectietechniek en luchttoevoer

Honda’s 1,6-liter i-DTEC is uitgerust met een Bosch solenoid-injectiesysteem dat in staat is om onder een druk van 1.800 bar te opereren. Een hoge brandstofdruk betekent dat de brandstof sneller en fijner wordt geïnjecteerd. Dit verbetert de brandstof-luchtverhouding en resulteert in een schonere en efficiëntere verbranding en daarmee in een lagere uitstoot en een lager brandstofverbruik.

De Honda-ingenieurs hebben gewerkt aan het verbeteren van de volumetrische efficiëntie van de zuigers. Door een grotere hoeveelheid inlaatlucht en een krachtiger werveling van de lucht in de motor toe te passen, verloopt het verbrandingsproces beter. Ook worden de hotspots die ongewenste uitstoot veroorzaken gereduceerd. Een EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation), dat bij zowel hoge als lage druk opereert, zorgt ervoor dat er minder NOx in de uitlaatgassen terecht komt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.