Volvo 40.2 concept
Toegegeven, de auto krijgt ook traditionele aandrijflijnen. Maar er komt een volledig elektrische uitvoering.

En dat is een interessante ontwikkeling, want de Volvo V40 is een leasetopper bij uitstek. Als de contracten eenmaal aflopen en de nieuwe V40 beschikbaar is, kan er dus soepeltjes worden overgestapt op volledig elektrische aandrijving. Gunstig want elektrische auto’s hebben (voorlopig nog) een lage bijtelling.

De nieuwe Volvo V40 is gebaseerd op de pas geïntroduceerde XC40, maar is lager en oogt daardoor breder. De auto staat op hetzelfde CMA-platform, dat is ontworpen voor verschillende aandrijflijnen. De auto krijgt trekken van de Volvo 40.2 concept-auto, hoewel die auto eerder een crossover is dan een conventionele hatchack.

Zowel de V40 als de XC40 krijgt de beschikking over viercilinder diesels en drie- en viercilinder benzinemotoren. Er komt een plugin-hybride en een volledig elektrische uitvoering.

Niet geheel toevallig wordt de concurrentie gezocht met de Volkswagen Golf, een auto die in dezelfde klasse valt en er eveneens is als plugin-hyride en volledig elektrische uitvoering. Wanneer de nieuwe V40 geïntroduceerd kan worden en of het daarna nog lang wachten is op volledig elektrische aandrijving, is nog niet bekend. (Via: autoexpress.co.uk)

Beeld: Volvo 40.2 concept-auto


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Range? Prijzen?

Afgezien van de belofte dat er een volledig elektrische en plugin-hybride uitvoering komen is er buitengewoon weinig bekend.

Laten we maar uitgaan van de goede intenties van de Zweden. In ieder geval wordt er met de nodige overtuiging ingezet op (krachtige) plugin-hybrides. De bekende S/V/XC90. Maar ook performance-merk Polestar wordt vooruit geholpen door gelijkwaardige, krachtige aandrijflijnen. Moederbedrijf Geely zit achter de London cab, ook dat is een plugin.

Met de plugins komt het dus wel goed. Nu nog wachten op de specificaties van volledig elektrische Volvo’s. De alledaagse bruikbaarheid staat of valt met de capaciteit van het accupakket. Maar aangezien 40 kWh de norm aan het worden is, lijkt me dat iedere auto die nieuw op de markt komt daaraan voldoet, of er in ieder geval niet al te ver onder zit.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.