De nieuwe Toyota Prius Plug-In Hybrid zal een aaneengesloten elektrische range van minstens 16 kilometer krijgen.

De huidige Prius rijdt 9,7 kilometer puur elektrisch tijdens tests. Hierna is de accu nog lang niet leeg, maar de motor moet helpen om de snelheid en acceleratie te kunnen behouden.

De California Air Resources Board (CARB) heeft niet alleen regels voor auto’s met brandstofmotor, ook EV’s met range extender moeten eraan geloven. Zo werd in januari 2012 bepaald dat de range extender een minder grote actieradius mag geven dan het accupakket, waardoor de BMW i3 een tank van slechts 9 liter kreeg.

In een revisie van deze regels wil Californië nu een minimale range van 10 mijl (16 kilometer), waarbij een (PH)EV zijn brandstofmotor niet mag gebruiken. Toyota is bang dat dit de flexibiliteit van de markt beperkt. Zij willen een Prius plug-in model aanbieden met een kleinere range. De klant heeft dan de keuze tussen een goedkopere Prius die elektrisch minder ver komt, of een duurdere met een grotere elektrische range.

Battery improvements can be used to reduce cost rather than increase range and the market should determine if more EV operation or less cost is more important; this requirement may unnecessarily restrict PHEV to smaller vehicles and the customer will ultimately determine the success or failure of PHEVs as a mass market technology.

We believe that these plug-in Prius can and should play a large role in the ZEV regulation. They should not be viewed as transitional. They will be a key part of electrification for the fleet for the foreseeable future because it can reach a broader public due to the ability to cover all customer driving use at a lower cost.

Echter, CARB blijft achter hun beslissing staan. Zij willen dat alle auto’s waar PHEV kredieten voor worden verstrekt vanaf 2018 ook daadwerkelijk elektrisch kunnen rijden. Daarnaast verwachten zij dat de prestaties en kosten van accu’s zullen verbeteren, waardoor de 10-mijl-regel ook kan worden toegepast op grotere PHEV’s. De voorspelling is dat Toyota zich aan de regels zal houden (de kredieten zijn zeer winstgevend) met de nieuwe Prius Plug-In Hybrid. (Via Green Car Reports)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.