De nieuwe S-Klasse verlegt zijn grenzen van de techniek met ‘Intelligent Drive’, ‘Efficient Technology’ en ‘Essence of Luxury’, maar ook bij efficiency zet de S-Klasse nieuwe maatstaven.

De onafhankelijke testers van TÜV Süd bevestigen de minimale belasting van het milieu van de limousine door het toekennen van het milieucertificaat conform de ISO-richtlijn TR 14062, waarmee alle milieurelevante details worden gedocumenteerd. Prof. Dr. Herbert Kohler, milieugevolmachtigde van Daimler AG:

De nieuwe S-Klasse laat verbruiks- en emissiewaarden zien die een paar jaar geleden zelfs in de middenklasse nog een utopie leken. Het verbruik kon ten opzichte van het voorgangermodel tot 20 procent worden verlaagd en alle modellen hebben in hun klasse de leidende positie op het gebied van efficiency. Bij de S 400 HYBRID werden de CO2-emissies in vergelijking met zijn voorganger gereduceerd van 186 CO2/km naar 147 CO2/km.

Mercedes-Benz analyseert de milieubelasting van zijn modellen over hun gehele levenscyclus; van de productie via het jarenlange gebruik tot de recycling aan het einde van de levensduur. Dit gaat verder dan wettelijk voorgeschreven.

In 2005 kreeg de S-Klasse als eerste voertuig ooit het milieucertificaat van TÜV Süd. Met de nieuwe S-Klasse van jaargang 2013 wordt deze traditie succesvol voortgezet. Alle modellen voldoen aan de uitlaatgasnorm EURO 6. De S 400 HYBRID en de S 350 BlueTEC voldoen bovendien aan de strenge criteria van het A-label

Breed hybride-aanbod, nog meer inzet van gerecycleerde materialen

De verbruiksvoordelen van de nieuwe S-Klasse worden onder meer gewaarborgd door verbeteringen op het gebied van de aandrijflijn, het energiemanagement, de aerodynamica, de banden, gewichtsbesparing door lichtgewichtconstructie en informatie voor de bestuurder over een energiebesparende rijstijl.

Een andere mijlpaal op weg naar emissievrije mobiliteit zijn hybrideauto’s. Met de nieuwe S-Klasse breidt Mercedes-Benz het aanbod in deze modelreeks uit tot drie modellen: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID en S 500 PLUG-IN HYBRID. Alle hybride-aandrijvingen van de tweede generatie hebben de totale integratie in de aandrijflijn gemeen. De verbrandingsmotor kan volledig worden losgekoppeld van de elektromotor. Andere kenmerken zijn het recuperatieve remsysteem van de tweede generatie en het vooruitkijkende energiemanagementsysteem ‘Intelligent HYBRID’.

De recycling van de nieuwe S-Klasse komt weliswaar pas in de verre toekomst aan de orde, maar er is bij de ontwikkeling al rekening gehouden met alle eisen voor de afvalverwerking. Bij de fabricage van de nieuwe S-Klasse wordt steeds meer gebruik gemaakt van gerecyclede materialen met het doel de markten voor recycleerbare grondstoffen op te bouwen dan wel te vergroten. Er worden 51 componenten met een totaalgewicht van 49,7 kilo gebruikt die deels uit hoogwaardige gerecyclede kunststoffen gemaakt kunnen worden. Daarmee kon de massa van vrijgegeven recyleerbare componenten in vergelijking met het voorgangermodel met 134 procent worden verhoogd.

Daarbij worden steeds meer autogerelateerde materiaalkringlopen gesloten. Zo worden wielkastbekledingen uit verwerkte bumperbekledingen gemaakt. In de S-Klasse worden 87 componenten met een totaalgewicht van 46,1 kilo uit natuurlijke materialen geproduceerd. De rugleuningen van bestuurder en bijrijder zijn bijvoorbeeld bekleed met kokosvezel en wol.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.