Phantom
Zoals het hoort.

Eén van de kenmerken van een Rolls-Royce Phantom is zijn stilte. Er zit een slurpende V12 onder de motorkap, maar je moet je best doen om de conventionele motor te horen. Pas als je het gas intrapt hoor je ergens in de verte het geluid van een verbrandingsmotor. Als er één auto geschikt is voor elektrisch rijden, dan is het eigenlijk de Rolls-Royce Phantom. Een elektrische aandrijflijn zou de auto nóg stiller maken. Bovendien is de auto dan niet langer een aanslag op het milieu.

Dit jaar werd de nieuwe Phantom gepresenteerd, wederom met een slurpende twaalfcilinder. Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös heeft bekendgemaakt dat er geen hybride versie van de nieuwe Phantom gaat komen. Wel overweegt de CEO een volledige elektrische variant. “Als we het doen, doen we het volledig.”, aldus de vastberaden Rolls-Royce baas.

Volgens de CEO hebben klanten geen specifieke behoefte aan een elektrische Phantom, zo zei hij tegen het Britse Autocar. Het is echter noodzaak om de dingen anders aan te pakken. De Phantom wordt veelal gebruikt door zakenlieden die vaak in grote steden zijn. In de nabije toekomst zullen veel wereldsteden auto’s met een conventionele verbrandingsmotor verbannen. Enkel elektrische auto’s zullen dan nog welkom zijn. De Phantom moét dus elektrisch gaan om nog te kunnen functioneren voor de stinkrijke zakenlui. Helaas gaat de CEO niet in op details. Wanneer we een volledige elektrische Phantom mogen verwachten is dus koffiedik kijken.

Overigens maakte Rolls-Royce in 2011 al eens een elektrische conceptcar op basis van de Phantom, dat was de 102EX.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.