Renault ZOE phase 2
Het uiterlijk mag dan weliswaar een opvallend vertrouwd voorkomen hebben, de auto is er echt stukken op vooruit gegaan.

De nieuwe Renault ZOE is strakker gelijnd dan de vorige, maar niet wezenlijk veranderd. Er kan misschien beter worden gesproken van een Renault ZOE phase 2, een verregaande verbetering. Het is wat onheus om een auto met een dergelijke term te kenschetsen, maar de auto is wat virieler geworden en zal bij een breder publiek in de smaak vallen. Hierbij helpt het sowieso dat elektrisch rijden al jarenlang in opkomst is en dat de bruikbaarheid van de gemiddelde ev toeneemt. Zo ook in geval van de ZOE. Ooit had de eerste een accupakket van 22 kWh, de nieuwste heeft de beschikking over een capaciteit van 52 kWh. Daarmee is de auto goed voor een rijbereik van 390 kilometer (WLTP-norm).

Ook opladen gaat vrij rap, aangezien er op drie fasen kan worden opgeladen. Bij een gewone publieke laadpaal kan er met maximaal 22 kW worden geladen, in het gunstigste geval vergt een volledige batterijlading niet meer dan drie uur. Nieuw is de CCS-aansluiting, de Europese standaard voor snelladen. Helaas wordt er maximaal geladen met 50 kW, dus een zoektocht naar een ultrasnellader kan achterwege blijven.

De ZOE is voorzien van full-LED koplampen. Uiteraard is ook aan de achterzijde LED-verlichting te vinden, met dynamische knipperlichten. In het interieur is in het vervolg een staand aanraakscherm van 9,3″ te vinden, zoals andere modellen van Renault dat ook hebben. Apple Car Play en Android Auto zijn uiteraard aanwezig. In het kader van de duurzaamheid is de bekleding vanaf het ZEN-uitrustingsniveau gemaakt van gerecycled garen, gemaakt van plastic afval en afgedankte autogordels. Een opvallende combinatie van basismateriaal. De pook is nog altijd niet verdwenen, maar wel kleiner geworden.

Er worden twee verschillende elektromotoren aangeboden, een met een vermogen van 80 kW (110 pk), de ander met een vermogen van 100 kW (136 pk). Hoe dan ook geeft dat geen reden tot klagen. De nieuwe ZOE is vanaf eind 2019 verkrijgbaar, de prijzen worden ergens in de komende maanden bekendgemaakt.

De concurrentie zal stevig zijn. De Peugeot e-208 en Opel Corsa-e opereren in het zelfde marktsegment en hebben een accupakket met een gelijkwaardige capaciteit.

Meer beeld van de ZOE is HIER op Autoblog te vinden.

Renault ZOE phase 2 achterzijde

Renault ZOE phase 2 interieur


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.