De nieuwe Opel Insignia maakt zijn debuut voor het publiek tijdens de 65ste internationale autoshow van Frankfurt (IAA) van 12 tot 22 september.

Het vlaggenschip van Opel maakt indruk met de introductie van de modernste techniek onder de motorkap, samen met zijn styling en een infotainmentsysteem van een volledig nieuwe generatie. Krachtige, efficiënte motoren met directe injectie, zoals twee nieuwe turbobenzinemotoren en een nieuwe turbodieselmotor met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km en dus slechts 20% bijtelling, dragen bij aan een breed gamma van motoren.

In de vier- en vijfdeursmodellen met een zesversnellingshandbak en Start/Stop-systeem verbruiken beide varianten (120 pk en 140 pk) gemiddeld 3,7 liter brandstof per 100 km, terwijl de Sports Tourer 3,9 l/100 km haalt. Dit maakt van de Opel Insignia 2.0 CDTI de meest brandstofefficiënte diesel in zijn klasse. Een hele reeks verbeteringen aan het chassis moeten ook zorgen voor een betere rijdynamiek en -comfort. Tegelijk hebben de ingenieurs de carrosserie van de nieuwe Insignia nog aerodynamischer gemaakt. Met een luchtweerstandcoëfficiënt van net onder de 0,25 is de Insignia de meest gestroomlijnde hatchback ter wereld. Michael F. Ableson, Vice President GME Engineering en lid van de Raad van Bestuur van Adam Opel AG:

De nieuwe Opel Insignia biedt wat klanten verwachten van prestigieuze auto’s uit het middensegment. Geavanceerde motoren met hoog koppel combineren kracht met voorbeeldige brandstofverbruikscijfers en zorgen, samen met het kwalitatieve chassis, voor een rijgevoel dat varieert van comfortabel en zacht tot sportief en stevig.

Top: 99 gram-turbodiesel in twee vermogensuitvoeringen

Het uitgebreide motorengamma van de nieuwe Insignia levert goede prestaties en comfort. Het gamma biedt de keuze uit drie brandstofsoorten – benzine, diesel en LPG – en vermogens van 120 pk tot en met 250 pk.

De Insignia met de nieuwe 2,0-liter turbodieselmotor met 120 pk of 140 pk stoot slechts 99 g/km CO2 uit (Sports Tourer: 104 g/km CO2), waardoor beide motoren zich kwalificeren voor slechts 20% bijtelling. Dit geldt voor alle carrosserievarianten. De vier- en vijfdeursmodellen met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem verbruiken gemiddeld 3,7 liter brandstof per 100 km (Sports Tourer: 3,9 l/100 km). In vergelijking met zijn voorganger levert de versie met 140 pk bovendien 10 procent meer vermogen, terwijl hij 14 procent minder brandstof verbruikt en 13 procent minder CO2 uitstoot.

Daarnaast bieden de 2.0 CDTI-motoren een prachtig koppel. De 120 pk-versie genereert een koppel tot 320 Nm, terwijl zijn tegenhanger met 140 pk een maximumkoppel van 370 Nm biedt. De waarden van het maximumkoppel worden bereikt dankzij de automatische overboost-functie die geactiveerd wordt bij een zware belasting.

Het topdieselmodel van de Insignia is de 2.0 BiTurbo CDTI met 195 pk. Deze zeer krachtige dieselmotor ontwikkelt een indrukwekkend koppel van 400 Nm en valt op door zijn reactievermogen en versnelling over een breed toerentalbereik, dankzij zijn sequentiële turboladers in twee fasen. De sterke compressie van de inlaatlading, die gedeeld wordt door twee turboladers, zorgt voor een snelle respons van het gaspedaal. Het systeem met twee tussenkoelers zorgt voor een optimale koeling van de samengeperste lucht van beide turboladers. De BiTurbo vierdeurs met zesversnellingsbak versnelt van nul tot 100 km/u in slechts 8,7 seconden en haalt een topsnelheid van 230 km/u (Sports Tourer: 8,9 seconden en 225 km/u), terwijl hij amper 4,7 liter per 100 km verbruikt en 125 g/km CO2 uitstoot (Sports Tourer: 4,9 l/100 km en 129 g/km CO2). Naast de voorwielaandrijving en manuele transmissie is de Insignia BiTurbo ook beschikbaar met adaptieve vierwielaandrijving en een automatische zesversnellingsbak.

Krachtig, verfijnd en zuinig: de SIDI-turbobenzinemotor van de nieuwe generatie

Op het vlak van benzine introduceert Opel twee nieuwe motoren met directe inspuiting: een 2,0-liter SIDI-turbomotor (Spark Ignition Direct Injection) met 250 pk en een maximumkoppel van 400 Nm, en de 1.6 SIDI-turbomotor van de gloednieuwe generatie met 170 pk en 260 Nm (tot 280 Nm met overboost) vanaf 1.650 t/min.

Deze motoren onderscheiden zich dankzij een goed vermogen, laag geluids- en trillingsniveau en forse brandstofbesparing. In de vier- en vijfdeursmodellen heeft de 1.6 SIDI-turbomotor slechts 5,9 liter brandstof per 100 km nodig en stoot hij amper 139 g/km CO2 uit, terwijl de Sports Tourer 6,2 l/100 km verbruikt met een CO2-uitstoot van 146 g/km. Dit is een verbetering van bijna 16 percent in vergelijking met de modellen die aangedreven worden door de 1.6 turbomotor van de vorige generatie. De motor is geschikt voor gebruik van gewone en super benzine.

Met het oog op een laag brandstofverbruik, hoge prestaties en verfijning voor prettig rijcomfort, streefden de ingenieurs bij de ontwikkeling van de 1.6 SIDI-motor vooral naar algemeen lage geluidsemissie en trillingen, zonder ongebruikelijke geluiden. Om de in- en uitlaatsystemen te optimaliseren werd het nokkenasdeksel losgekoppeld van de cilinderkop en voorzien van specifieke sluitingen en een speciale afdichting. Op die manier konden de ingenieurs de geluidniveaus ten gevolge van de pulserende verbranding van de benzine met directe inspuiting aanzienlijk beperken. Dankzij dergelijke ‘geluidsengineering’ draait de motor stil en soepel stationair, met een aangename geluidskwaliteit, zelfs bij hoge snelheid, hoog toerental en zware belasting. Balansassen die langs het cilinderblok in tunnels geïntegreerd zijn, dragen eveneens bij aan deze verbeteringen. De 1,6-liter turbomotor met directe inspuiting is de enige benzinemotor in zijn categorie die met twee van die balansassen is uitgerust.

Zowel de 1.6 als de 2.0 SIDI-turbomotoren kunnen besteld worden met een handmatige zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem, of een nieuwe automatische zesversnellingsbak met lage wrijvingscoëfficiënt. Naast voorwielaandrijving is de 2,0-liter SIDI Turbo ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

De basisversie van de benzinemotor is een zuinige en extreem schone (Euro 6) 1.4 turbomotor met een handmatige zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem. Deze levert 140 pk en een koppel van 200 Nm (220 Nm met overboost), maar heeft slechts 5,2 liter brandstof per 100 km nodig en stoot 123 g/km CO2 uit (Sports Tourer 5,6 l/100 km en 131 g/km CO2). Dit lage verbruik met beperkte uitstoot kwalificeert ook deze motor voor slechts 20% bijtelling op vier- en vijfdeurs modellen.

Een alternatieve, milieubewuste aandrijvingsoptie biedt de Insignia 1.4 BiFuel (met Liquefied Petroleum Gas (LPG)) met 140 pk en een maximumkoppel van 200 Nm. Hij voldoet net als de benzinemotor aan de strenge toekomstige Euro 6-emissienormen. Met een brandstofverbruik van 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) en een lage CO2-uitstoot van gemiddeld 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km), heeft de Insignia BiFuel ook slechts 20% bijtelling op de vier- en vijfdeurs modellen. Naast de lage uitstoot en brandstofkosten is een bijkomend voordeel zijn lange actieradius: bij gebruik van achtereenvolgens LPG en benzine kan tot 1.700 km gereden worden zonder te moeten tanken.

Gestroomlijnd: Insignia heeft goede aerodynamica

Het voorbeeldige brandstofverbruik is ook het resultaat van het nieuwe carrosseriedesign van de Insignia, met een optimale aerodynamica die de luchtweerstandcoëfficiënt doet dalen. Dit nieuwe design omvat onder meer nieuwe, verlengde beplating onder de carrosserie, bredere voorspoilerlippen, achterlichtbehuizingen speciaal ontworpen om de scheiding van de luchtstroom te verbeteren en een geïntegreerde spoiler op het kofferdeksel.

De Insignia 2.0 CDTI-modellen met Start/Stop-systeem en 120 pk of 140 pk zijn ook voorzien van een bijkomend, modern aerodynamisch element: actieve lamellen in de grille. Lucht die door de grille stroomt om de motor te koelen, is doorgaans goed voor acht percent van de totale luchtweerstand van de auto. Om dit effect te beperken, worden de lamellen onderaan de grille automatisch gesloten om te voorkomen dat lucht binnendringt en turbulentie veroorzaakt. Bij koude start is een snellere opwarming van de motor een bijkomend voordeel, wat ook het brandstofverbruik en de CO2 -uitstoot ten goede komt. Zodra de motor lucht nodig heeft om af te koelen, wordt de afsluiter automatisch geopend.

Rekening houdend met alle verbeteringen zijn de ingenieurs van Opel erin geslaagd de nieuwe Insignia een lage luchtweerstandcoëfficiënt te geven van net onder de 0,25 voor de hatchback en 0,28 voor de Sports Tourer. Beide modellen zijn in hun klasse de meest gestroomlijnde auto’s in serieproductie.

Bestuurder bepaalt: comfortabel of sportief

Ondanks de focus op brandstofefficiëntie is de nieuwe Insignia compromisloos op het vlak van comfort. De Insignia werd al geprezen om zijn rijcomfort, rijgedrag en wegligging; de nieuwe editie moet dit overtreffen. De ingenieurs van Opel hebben een hele reeks verbeteringen aangebracht aan het chassis, met inbegrip van de schokdempers, stabilisatorstangen en stuurinrichting. Deze verbeteringen zorgen voor minder lawaai en trillingen en voor nog meer comfort. De Insignia is nu voorzien van nieuw ontwikkelde schokdempers en zogenaamde terugslagveren, terwijl in de architectuur van de as volledig nieuwe veerarmen en differentieelbehuizingen ingebouwd werden om het rijcomfort te verbeteren. Bovendien werden ook de diameters van de stabilisatorstangen voor en achter aangepast.

Opels buitengewone FlexRide-chassissysteem, met zijn adaptieve rijstijlherkenning in real-time, wordt in de nieuwe Insignia uiteraard ook gebruikt. Dit innovatieve chassis verbindt alle rijdynamieksystemen en is voorzien van elektronische demperaanpassing en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De bestuurder kan kiezen uit drie verschillende instellingen: Standaard voor rijcomfort, Tour voor een nog zachter en comfortabeler rijgevoel, en Sport voor een meer directe, sportieve rijervaring.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.